Yhteiskäyttöautoja vuokrannut Ekorent on lopettanut oman julkisen vuokrauspalvelun Helsingissä ja Espoossa. Heinäkuun loppuun saakka rekisteröityneiden käyttäjien vuokrattavissa oli yhteensä kahdeksan Nissan Leaf -täyssähköautoa. Ne sijaitsivat viidessä kauppakeskuksessa.

Rekisteröityneet käyttäjät voivat jatkaa palvelujen käyttöä kolmesta paikasta Helsingissä. Näissä autopaikkojen vuokrausta ja latausinfran rakentamista rahoittaa sponsori. Niissä on yhteensä neljä autoa.

Yhtiön toiminta on ollut sen perustamisvuodesta 2014 alkaen tappiollista. Tappiota on syntynyt yhteensä noin 850 000 euroa, paljon enemmän kuin liikevaihtoa on syntynyt samassa ajassa. Palvelun suunnittelussa ja käynnistämisessä avusti Tekes. Nykyinen rahoitus on toimitusjohtaja Juha Suojasen mukaan yksityistä ja omaa.

Nyt Ekorent pyrkii kuitenkin voitolliseksi kasvamalla Afrikan markkinoilla.

Yhtiö avasi viime viikolla uuden taksipalvelun Kenian pääkaupungissa Nairobissa. Siellä yhtiö tarjoaa taksiyrittäjille tai sellaiseksi aikoville uutta taksisovellusta. Lisäksi näytillä on kolme Nopia Ride -sähköautoa. Myös ne ovat Nissan Leafeja.

”Tarkoituksena on, että tällä Minimum Viable Productilla (pienimmällä toimivalla tuotteella) esittelemme sähköautoja mahdollisuutena taksitoiminnalle. Nairobissa ei ole tätä ennen sähköautoja”, kertoo toimitusjohtaja Juha Suojanen Tekniikan Maailmalle.

Yhtiö on pystyttänyt vasta yhden latauspisteen nairobilaiseen kauppakeskukseen. Toiveissa on, että toinen avautuisi ensi viikolla. Kasvutavoitteet liiketoiminnalle ovat kovat.

”Tavoitteenamme on, että palvelualustaamme käyttäisi Nairobissa vuoden 2021 lopussa 1 500 autoa.”

Yhtiön ei ole aloituksen jälkeen tarkoitus omistaa autoja Keniassa, vaan pelkästään tarjota alusta toiminnalle. Autot yrittäjien pitäisi hankkia itse. Mikä tahansa latausinfran kanssa yhteensopiva sähköauto sopii palveluun.

”Uberin tapaan Nopia-sovellusta käyttävät kuljettajat maksavat meille 25 prosenttia tuloista. Uber-kuljettajia Nairobissa on 8 000–12 000 sekä muut taksit siihen päälle”, vertaa Suojanen.

Vaikka sähköauto on kallis hankinta, Suojanen uskoo, että sen alhaisemmat käyttökustannukset houkuttelisivat taksiyrittäjiä. Yhtiön tiedotteen mukaan bensakulut vievät nairobilaisen taksikuskin ansioista ehkä jopa puolet.

”Nairobi valikoitui muutaman megatrendin ansiosta: se on vahvasti kaupungistunut, siellä on vajavainen julkinen liikenne ja saastuttava, vanha autokanta. Kaupungissa asuu nuorta väkeä, jotka ovat tottuneita kännykän käyttäjiä muun muassa mobiilimaksamisessa.”

”Lisäksi se on englanninkielinen maa ja Suomen kanssa samalla aikavyöhykkeellä, joka helpottaa asioiden hoitamista.”

Nairobin metropolialueella asuu vuoden 2009 väestölaskennan mukaan 6,5 miljoonaa ihmistä.

”Siellä on ketteriä, nopeita kavereita, jotka ovat kopia kopioimaan palveluja. Väestö on nuorta ja koulutettua.”

Onko Ekorentin tarkoitus tulla myös Suomen taksimarkkinoille?

”Katsomme tilannetta. Itä-Afrikassa on Nairobin kaltaisia kaupunkeja, jossa meillä on mahdollisuuksia. Minulle on kerrottu, että jos jotain tehdään Nairobissa, sitä seurataan nopeasti muualla. Todistamme sijoittajille, että tämä lentää”, kertoo juuri Keniasta palannut toimitusjohtaja Suojanen.

Suomessa yhtiö keskittyy taloyhtiöiden, rakennusliikkeiden tai vastaavien sponsoreiden kanssa tehtäviin sopimuksiin. Tällä hetkellä yhtiöllä on sopimukset 19 autosta.

Helsingin ja Espoon lisäksi niitä on Porvoossa ja Turussa. Vuodenvaihteessa autoja tulee Tampereelle ja Rovaniemelle.

Suojanen arvostelee Helsingin kaupungin toimintaa sähköautojen vaatiman infran pystyttämisessä.

”Yhteiskäyttöautojen parkkipaikoille ei ole rakennettu latauspisteitä. Vaikka kaupunki puhuu ilmaston puolesta, käytännössä näytetään kuitenkin suosivan polttomoottoriautoja.”

Silti Suojanen uskoo, että yhteiskäytön kasvuun.

”Markkina on kasvava. Meillä tulee olemaan vuoden, kahden sisällä muutamia satoja autoja.”

Tällä hetkellä palveluun on rekisteröitynyt noin 4 000 henkilöä,  joista noin 8–10 prosenttia on todellisia käyttäjiä.

”Voi mennä hetki, että yhteiskäyttöautojen markkina Suomessa kasvaa tarpeeksi suureksi, jotta toiminta olisi kannattavaa. Uudella toimintakonseptilla Nairobissa meidän on mahdollista päästä positiiviseen tulokseen tämän vuoden aikana”, arvioi Suojanen.