Toissaviikolla uutisoitiin The Guardianin artikkelissa, kuinka sähköpyörien suosion kasvu Hollannissa on alkanut näkyä jo kuolemaan johtaneissa pyöräilyonnettomuuksissa.

Liikenneonnettomuuksissa Hollannissa menehtyi vuonna 2017 enemmän pyöräilijöitä kuin autoilijoita. Erityisen vaarallista sähköpyöräilyn kerrottiin olleen yli 65-vuotiaiden miesten keskuudessa, missä kuolemat olivat kasvaneet eniten.

Sähköpyörien määrä on kasvanut monien muiden maiden tavoin myös Hollannissa voimakkaasti. Vuonna 2017 siellä myytiin jo noin 294 000 sähköpyörää. Se on paljon, sillä jos Hollantia verrataan esimerkiksi väkiluvultaan kolmasosan kokoiseen Suomeen, luku on moninkertainen. Suomessa myytiin vuonna 2017 vähemmän polkupyöriä kuin Hollannissa sähköpyöriä. Suomessa myytiin vuonna 2017 arviolta vajaat 10 000 sähköpyörää.

Sähköpyörien myynnin uskotaan kuitenkin kasvavan tänä vuonna. Kevään pyörämessuilla uutuuksissa sähköpyörien osuus on jo merkittävä. Joskaan kevään sähköpyörän hankita-avustussekoilun vaikutusta ei ole otettu näissä arvioissa huomioon.

Pyöräkauppiaiden onneksi sähköpyörien myynti jakautuu perinteisistä pyöristä poiketen huomattavasti tasaisemmin ympäri vuoden eikä ole niin kevätpainotteista kuin tavanomaisissa polkupyörissä.

Sähköpyöriä on turha pitää vaarallisina. Ne eivät eroa rakenteellisesti tai ominaisuuksiltaan merkittävästi tavallisesta polkupyörästä. Pyöräteiden pitkillä suorilla ja maantiellä nopeus ei eroa juurikaan tavallisista pyöristä. Usein ajoasento on jopa kaupunkiin sopivampi kuin monissa perinteisissä pyörissä. Selkä suorana on paljon helpompi havainnoida ympäristöä ja muuta liikennettä.

Ahtaissa kaupungeissa ja kapeilla pyöräteillä vauhdeissa on kuitenkin eroa. Sähköavusteinen polkupyörä on nimittäin äärettömän helppo kiihdyttää 25 km/h nopeuteen hetkessä. Kunnosta ja ympäristöstä riippumatta. Tämän vuoksi sähköpyörä on helposti nopea juuri väärissä paikoissa ja vähän huomaamatta. Uudet pyörätielinjaukset ja baanat ovat tervetullut lisä myös sähköpyöräilijöille.

Silti uskon, että ikämiesten lisääntyneet onnettomuudet kertovat varmasti enemmän pyörien lisääntymisestä tässä ikäryhmässä ja ylipäätään pyöräilemisen jatkumisesta pidempää. Pelkästään synkempien lukujen vuoksi ei kannatta pelätä sähköpyörää, vaan kokeilla rohkeasti tätä mainiota liikkumavälinettä, vaikka pyöräilyajoista tavallisella pyörällä olisi vierähtänyt tovi.