Yhdysvaltalaiset tutkijat ovat löytäneet mahdollisesti laittomia ohjelmistomuutoksia Mercedes-Benzin dieselautoissa, kertoo saksalaislehti Bild am Sonntag Automotive Newsin mukaan. Näiden ohjelmistomuutosten avulla autot ovat saattaneet läpäistä päästökokeita helpommin, lehti kirjoittaa.

Bild am Sonntag kirjoittaa, että Mercedes-Benzin dieselautoista on löytynyt Slipguard-niminen ohjelmanpätkä, joka tunnistaa, milloin auto on testattavana.

Toinen ohjelmistopätkä nimeltään Bit 15 kytki pois päästöjä vähentävän toiminnon vajaan 26 kilometrin ajon jälkeen.

Toimintojen avulla autot pystyivät päästämään liikenteessä typen oksideja jopa 10 kertaa lain sallimaa rajaa enemmän.

Saksalaislehti pohjaa tietonsa ”luottamuksellisiin dokumentteihin”. Lehti siteeraa myös Mercedes-Benzin työntekijöiden sähköposteja, joissa kyseenalaistetaan toimintojen laillisuus.

Mercedes-Benzin omistava Daimler ei kommentoinut asiakirjojen sisältöä lehdelle. Yhtiö sanoo tekevänsä yhteistyötä yhdysvaltalaisviranomaisten kanssa. Sekä saksalaiset että yhdysvaltalaiset viranomaiset tutkivat Daimlerin autojen dieselpäästöjä.

Autovalmistajien dieselautoja on tutkittu erityisen tarkasti sen jälkeen, kun Volkswagen myönsi vuonna 2015 dieselautoissaan olevan ”huijausohjelmiston”, jonka avulla se pienensi päästöjä testitilanteissa liikennekäyttöä pienemmiksi.

Saksalaiset viranomaiset aloittivat kesällä tutkimuksen saksalaisen Mercedes-Benz-autoja valmistavan Daimlerin työntekijöiden toiminnasta.

Työntekijöitä tutkitaan epäiltyinä dieselpäästömanipuloinnista vuoksi, uutistoimiston lähteet kertovat. Aiemmin saksalaislehti Zeit kirjoitti, että joitakin Daimlerin tekemiä dieselautoja on voitu manipuloida niin, että ne pärjäävät päästötesteissä paremmin. Tiedon lähteenä oli Daimlerin työntekijä, joka oli esittänyt tällaisen väitteen saksalaisille viranomaisille.