Ford esitteli uuden Focusin viime viikolla. Nyt salakuvaajat ovat bonganneet sen sporttisen ST-version testeistä Nürburgringillä.

Uuden, vielä naamioinnin alla piilottelevan Focus ST:n suurimmat muutokset ovat tapahtuneet konepellin alla. Automedian tietojen mukaan 2,0-litrainen bensiinimoottori on vaihtunut 1,5-litraiseen turboahdettuun nelisylinteriseen moottoriin. Myös suositun dieselversion valmistusta jatketaan.

Pienempi sylinteritilavuus ei kuitenkaan tarkoita kompromisseja tehon suhteen. Päin vastoin, sillä uuden moottorin kerrotaan tuottavan 202 kilowattia (275 hv) aiemman 185 (252 hv) sijaan. Tehon kasvun kerrotaan johtuvan parannellusta turboahdinteknologiasta.

Toinen merkittävä mahdollinen uudistus on kahdeksanvaihteisen automaatin tuominen vaihtoehdoksi kuusivaihteisen manuaalin rinnalle. Nelivetoa ST-versioon ei edelleenkään kannata odottaa.

Ford Focus ST:tä voi odottaa saapuvaksi perusmallin julkaisun aikoihin. Tekniikan Maailma esitteli uuden Focusin tekniikkaa ja ominaisuuksia tarkemmin viime viikolla.