Volkswagen on kehittänyt kahdeksannen sukupolven Golfia jo yli kahden vuoden ajan. Salakuvaajat ovat nyt bonganneet tulevan Golfin testimuulin testiradalla.

Päästöskandaalista huolimatta uuden Golfin julkaisuaikataulu ei ole venähtänyt. Sen on määrä saapua markkinoille vuoden 2019 viimeisen neljänneksen aikana.

Rullaus moottori sammutettuna sekä sylinterien lepuutustoiminto nähtiin jo seitsemännen sukupolven Golfin 1,5-litraisessa bensiinimoottorissa. Uudessa Golfissa nähdään lisäksi myös 48 voltin sähköjärjestelmä, joka parantaa polttoainetehokkuutta edelleen. Auton kerrotaan yltävän EU:n vuonna 2020 voimaan astuviin päästörajoituksiin.

Automedian mukaan ainakin 1,5-litraisen TSI-moottorin yhteyteen asennetaan myös hiukkassuodatin.

Kahdeksannen sukupolven Golfin luvataan olevan internetyhdistettävyydeltään saksalaisvalmistajan kaikkien aikojen edistynein auto. Myös autonomisen ajamisen tason odotetaan ottavan jälleen yhden harppauksen eteenpäin.

1,6-litrainen dieselmoottori korvataan uudella 1,5-litraisella. Päivitetystä 2,0-litraisesta TDI-moottorista tuodaan saataville kolme eri tehoista versiota. Dieselmoottorien hiilidioksidipäästöjen kerrotaan laskevan noin 10 prosentilla päivitetyn SCR-järjestelmän (selective catalytic reduction) ansiosta.

Golf saa alleen päivitetyn MQB-perusrakenteen, jonka kerrotaan painavan noin 50 kiloa edeltäjäänsä vähemmän. Auton hybridiversioista ei toistaiseksi tiedetä tarkempia yksityiskohtia.

Golf GTI tulee säilyttämään 2,0-litraisen bensiinimoottorinsa, mutta sen odotetaan saavan rinnalleen kevythybriditekniikkaa. GTI saa sen myötä myös uuden sähköisen ahtimen.

Automedian lähteiden mukaan uusi GTI tulee olemaan tehokkain sarjatuotanto-GTI tähän asti. Sen kerrotaan yltävän noin 260 hevosvoiman teholukemiin. Markkinoille se saapuu vuonna 2020.