Saleen S7:stä puhuttaessa keskustelussa vilahtelevat sellaiset eurooppalaiset nimet kuten McLaren F1, Ferrari Enzo, Lamoborghini Murcielago ja vastaavat. Amerikkalainen Saleen ei tässä seurassa häpeä sen enempää ajettavuuden kuin hintansakaan puolesta.

Saleen S7:llä luulisi olevan vankka, joskin rajoitettu ostajakunta Suomessakin tietokonealan äkkirikkaiden ja -köyhien joukossa. Jos sellaisen ostat, ei toista vastaavaa takuuvarmasti joka päivä tule vastaan. Saleen S7 nimittäin maksaa jo jenkeissä noin 395 000 dollaria eli samanmoisen pinon euroina.

Rahalla saa ja hevosilla pääsee. Saleenissa jälkimmäinen tarkoittaa seitsenlitraisen V8-moottorin tarjoamia yli 400 kilowattia (550 hv) ja kolmosella alkavaa kiihtyvyyttä nollasta sataan. Huippunopeus voisi valmistajan mukaan helposti olla 385 km/h, mutta todennäköisten ostajien ajotaito mielessään he tiuhentavat välitystä, jolloin kiihtyvyys paranee ja huippunopeudeksi jää ”vain” turvalliset 345 km/h.

Mies Saleen S7:n takana on Steve Saleen, joka aikoinaan kilpaili Ford Mustangilla Trans-Amissa ja päätyi sittemmin viilaamaan niitä sekä ulkoisesti että sisäisesti. Mustangit ovat edelleen ohjelmassa S7:n ohella. Saleen S7:n prototyyppi esiteltiin ensimmäisen kerran yleisölle Montereyn historiallisten autokisojen yhteydessä. Viime kesänä eli alle kahdessa vuodessa yhtiö toimitti ensimmäisen auton ostajalle.

S7:n linjoissa ei ole mitään vaatimatonta. Ne on muokattu vain ja ainoastaan nopeutta ja ajettavuutta silmällä pitäen. Auton pohja on katettu sileällä alumiinilevyllä. Vauhti vaatii myös hyvät jarrut. Saleen päätyi laittamaan superautoonsa eteen 15-tuumaiset ja taakse 14-tuumaiset, jäähdytetyt, kuusimäntäiset Brembot. Rengasvalintakin on radikaali, sillä Pirellin P Zero Rossojen koko edessä on 275/30 R 19 ja takana 345/25 R 20.

Runsaaseen kilometriin rajoittuneella koeajolenkillä tehtaan takapihalla selvisi, että mainitut renkaat toimivat tasaisella pinnalla hyvin, ja auto reagoi pieniinkin ratin liikkeisiin välittömästi. Kaarteissa se tuntuu suorastaan imeytyvän tien pintaan. S7 on ajajan auto, sillä varustukseen ei kuulu lukkiutumattomia jarruja sen paremmin kuin luistonestojärjestelmiäkään.

Auton keskelle sijoitettu moottori pohjautuu Fordin pikkulohkoiseen V8:aan, mutta Saleenin insinöörit ovat puuhailleet sen parissa avartaen hengitystä ja järjestäneet siihen kuivasumppuvoitelun, jolloin murikka mahtuu matalampaan tilaan. Täysalumiinista moottoria voi ihailla ulkoapäin takaikkunan kautta.

Saleen Inc.:n tarkoituksena on myydä 300–400 S-Seiskaa neljän vuoden aikana. Steve Saleen kertoo, että savotan varsinainen tarkoitus on osoittaa, että yhtiö pystyy valmistamaan pieniä sarjoja laadukkaita erikoisautoja.

(Tiivistelmä Jukka Sihvosen artikkelista TM 10/03, s. 30-31)