Kun 20 toinen toistaan nopeampaa, näyttävämpää ja kalliimpaa urheilullista autoa kokoontuu Etelä-Ruotsiin Knutstorpin moottoriradan varikolle, on leikki samaan aikaan sekä lähellä että kaukana. Vertailutestin päämääränä on pohjoismaisen yhteistyön voimin selvittää tämän vuoden paras urheiluauto.

* BMW 330i * BMW M5 * BMW M6 * Cadillac CTS -V * Citroën C2 1,6i VTS * Citroën C4 2.0i VTS Coupe * Corvette C6 6,0 V8 Coupe * Ferrari F430 F1 * Ford Fiesta 2,0 ST * Ford Mustang GT * Ford GT * Kleemann SLK 55K S8 * Maserati GranSport * Mercedes-Benz S 65 AMG * Mitsubishi Colt CZT * Opel Astra GTC 2,0 Turbo Sport * Porsche 911 Carrera S * Renault Megane Trophy Limited Edition * Subaru Legacy 3,0R Spec. B * Volkswagen Golf 2,0 GTI Turbo FSI

Jos jollekin aiemmin oli epäselvää, miksi auton istuimessa on selkänoja, niin näillä autoilla ajettuaan ei vastausta tarvitse kysellä. Parhaimmillaan pitkälti yli 300 km/h yltävät huippunopeudet ja neljä sekuntia alittavat kiihdytysajat nollasta sataan eivät tarvitse selittelyjä. Nyt mennään eikä meinata.

Yhteinen lähtökohta jokaiselle vertailuautolle on, että järki ei niiden valintaa sanele. Kuka hyvänsä pystyisi hoitamaan liikkumistarpeensa huomattavasti hitaammalla ja vaatimattomammalla autolla.

Nämä autot hankitaan tunnepohjalta. Niitä myös ajellaan vain ajamisen ilosta. Niillä ei aina tulla suorinta reittiä töistä kotiin. Niiden kuljettajien ensimmäisenä huolenaiheena eivät ole hiilidioksidipäästöt. Nämä autot on helppo tuomita turhiksi. Yhtä helppo niihin on myös rakastua.

Laidasta laitaan

Kuten Vuoden Auton tai Vuoden Talviauton valinnassa, tässäkin tapauksessa mukana on autoja yli luokkarajojen. Yhteisenä nimittäjänä on uutuusarvo. Ne ovat tulleet markkinoille viimeisen vuoden kuluessa. Kriteerit eivät kuitenkaan ole erityisen tiukat. Mikäli jotain autoa ei edellisen vuoden testiin syystä tai toisesta saatu, voidaan se ottaa mukaan myöhemmin, mikäli se on poikkeuksellisen kiinnostava.

Autojen saaminen tällaiseen vertailuun onkin haaste sinänsä, sillä ne ovat harvinaisia ja haluttuja. Tehtaatkaan eivät aina voi auttaa, sillä esittelykäyttöön varatut autot saattavat olla toisaalla tai sitten niitä voi olla kohdannut vaikkapa onnettomuus.

Näin kävi tällä kertaa Mercedes-Benz CLS 55 AMG:lle ja Porsche Boxster S:lle, jotka viimeiseen saakka olivat mukana osallistujalistalla. Molemmat kuitenkin oli juuri ennen testin alkua joku satunnainen koeajaja kolaroinut, joten testimiehistön käyttöön autot eivät ikinä ehtineet. Molemmat tapaukset lienevät myös esimerkkejä siitä, että nämä autot eivät sovi kenelle hyvänsä.

Varsinainen vertailuryhmä koostuu 20 autosta. Edullisin ja pienitehoisin auto on Citroën C2 VTS. Toisesta laidasta löytyy superautoksi luokiteltava Ford GT. Rajuja urheiluautoja edustavat Corvetten, Ferrarin ja Porschen uusimmat mallit. BMW:n isoissa M-malleissaan käyttämän V10-moottorin ominaisuuksien vertailukelpoinen testausmahdollisuus tuo sekin tilaisuuteen oman kihelmöintinsä.

Perinteistä GTI-luokkaa pääsevät edustamaan Opel Astra Turbon ja VW Golf GTI:n ohella Renault Mégane Trophyn 500 kappaleen erikoissarjana tehty versio.

Hieman pienempien sporttien osalta mielenkiintoisen parin muodostavat Ford Fiesta ST ja Mitsubishi Colt CZT.

Testijoukkoon osallistuu myös tanskalaisen Kleemannin virittämä Mercedes-Benz SLK esimerkkinä tuningin antamista mahdollisuuksista.

Oikeastaan nimitys urheiluauto ei ole täsmälleen oikea, vaan mieluummin pitäisi puhua voima-autoista. Olihan mukana jopa edustusluokkaan kuuluva Mercedes-Benz S 65 AMG ja muutama muukin neliovinen malli. Yhteistä kaikille kuitenkin on keskimääräistä parempi tehopainosuhde ja arkipäivästä poikkeava ajokokemus.

SPC

Näiden autojen joukosta valitaan kolmipäiväisen testisession päätteeksi Scandinavian Performance Car of the Year – Vuoden Urheiluauto Pohjoismaissa.

Ainoa varsinaisesti mitattu suure on kierrosaika Knutstorpin moottoriradalla. Muu arviointi on tehty subjektiivisesti, osin jopa tunnepohjalta. Sekunnin kymmenykset, desilitrat ja sentit eivät useinkaan ratkaise päätymistä johonkin tiettyyn urheiluautoon. Usein eivät edes eurot. Siksi hieman väljemmät kriteerit ovat tässä tapauksessa oikeutettuja.

Siitä huolimatta laadimme myös jutun loppuun hieman laajemman arvosanataulukon. Mahdollisesti myöhemmin tehtävien tarkempien mittausten, testien ja vertailujen seurauksena arvosanat varmasti tarkentuvat ja muuttuvat, mutta tässä ryhmässä, näissä olosuhteissa ja näillä arvosteluperusteilla tulos on tämä.

VOIMA on ihmeellinen asia. Pienelläkin määrällä tulee toimeen, mutta vaikka sitä olisi autossa kuinka paljon, niin pian jo kaipaa lisää. Tällä kertaa ajatus ei ehtinyt kolmessa päivässä tulla mieleen.

Emme voi kieltää, etteivätkö kuluneet päivät moottoriradalla ja sitä ympäröivillä maanteillä olisi olleet poikkeuksellisia. Kovin kateellinen ei silti kannata olla. Yli 600-hevosvoimaisen auton ajaminen 70 km/h nopeusrajoitusalueella on aika turhauttavaa puuhaa. Moottoriradalla huvi on vapaampaa, mutta lyhytaikaista. Joka tapauksessa nämä autot ovat erilaisia, ja siksi äärimmäisen mielenkiintoisia.

(Tiivistelmä Velimatti Honkasen ja Robert Koistisen artikkelista TM 11/05,s. 10-26)