Markkinoille paluun tehneen Seat Alhambra -tila-auton ylellisin versio on tehokkaalla VR6-moottorilla ja runsaalla varustuksella pakattu automaattivaihteinen Signo.

Tarkkaan ottaen vielä kalliimpikin versio Alhambrasta löytyy, sillä sekä tämä bensiinimoottorinen että nelisylinterisellä pumppusuutindieselillä varustettu 1,9 TDI ovat saatavissa myös nelivetoisina. Alhambraa valmistetaan yhteensä viidellä eri moottorilla, mutta Suomen tuontiohjelmaan on valittu vain tehokkaimmat bensiini- ja dieselmallit.

Vaikka kyseessä onkin eittämättä täysikokoinen tila-auto, kuuluu perushintaan paikat vain viidelle hengelle. Keskirivin istuimet ovat luonnollisesti irrotettavissa, joten Alhambra muuntuu tarvittaessa 2,6 kuution vetoiseksi pakettiautoksi. Väljyyttä matkustamossa riittää yllin kyllin, minkä vastapainona tietysti ovat suurehkot ulkomitat.

Kun VW muunsi 2,8-litraisen VR6-moottorinsa neliventtiilirakenteiseksi, nousi teho 150 kilowattiin. Tätä 15 asteen V-kulman ja yhtenäisen sylinterikannen käsittävää moottoria käytetään lukuisissa konsernin tuotteissa. Suorituskyvyltään auto on luokkansa ripeimpiä, vaikka paino tässäkin kohtaa kätkee suuren moottoritehon. Ajettavuudeltaan Alhambra on mieluummin urheilullinen kuin mukava. Ohjaus on selkeän tunnokas, mutta kiihdytyksissä sillä on lievää taipumusta vetelyyn.

VW-konsernin ja Fordin yhteisen tila-autoperheen taru on muutaman vuoden kuluttua päättymässä, eikä varsinaista seuraajaa ole suunnitteilla. Perheenjäsenet kokivat kuitenkin vasta hiljattain nuorennusleikkauksen, joten Suomessa myytävillä Ford Galaxyllä ja Seat Alhambralla on vielä tehollisia vuosia edessään. Näistä Alhambra tarjoaa eräänlaisen urheilu- ja tila-auton seoksen, joka joitakin saattaa viehättää.

(Tiivistelmä Velimatti Honkasen artikkelista TM 9/02, s. 36)