Mallinimi Leon on tarkoittaa suomeksi leijonaa. Tässä nelivetoisessa Seat Leonissa tuo nimitys on kohdallaan; se hyökkää esikuvansa mukaisesti liikkeelle ärhäkkäästi kaikilla tassuillaan ja kulkee sujuvasti kelillä kuin kelillä.

Volkswagen-konsernissa uusien mallien syntyminen tuntuu helpolta: käytetään olemassa olevia komponentteja ja yhdistetään niitä hieman eri tavalla kuin muut. Näin tehtiin nelivetoinen Seat Leon. Moottoriksi Seatiin on otettu Audilta lähtöisin oleva 1,8-litrainen 20-venttiilinen turbo ja vieläpä sen tehokkaampi, 132 kW:n vaihtoehto. Vetoratkaisuksi otettiin poikittaismoottoreiden yhteydessä käytetty Haldex-kytkin. Samaa tekniikkaa käytetään muun muassa VW Golfissa, Audi A3:ssa ja TT:ssä sekä Skoda Octaviassa.

Leon Sport 20V T4 on jo teknillisiltä tiedoiltaan aikamoinen leijona. Vajaasta kaksilitraisesta on puristettu litratehoa 74 kW/l, eli vanhoilla yksiköillä 101 heppaa litraa kohden. Kiihtyvyyttä sataseen asti on 7,7 sekunnin edestä, kilometriin kuluu aikaa 28,2 sekuntia, ja huippua T4 kelaa 224 km/h. Emme lähteneet näillä lumilla mittaamaan arvojen paikkansapitävyyttä. Varusteluiltaan Leon Sport on melko täydellinen, kuten hinnastakin voi olettaa. Vanteet ovat 16-tuumaiset ja niillä on 205/55R16 -renkaat.

Nelivetoisen Leonin kohdalla voidaan ajonautinto kuvata sanoilla hauska ja vakaa. Peruskäytökseltään Leon on etuvetoinen. Takaveto tulee tarvittaessa pehmeästi mukaan, kun etupyörien ja takapyörien välille muodostuu nopeusero. Haluttaessa perän saa kaarteessa irti takavetomaisesti samanaikaisella voimakkaalla ohjauspyörän kääntämisellä ja kaasunpainalluksella. Ajohallintajärjestelmä (ESP) vakauttaa Leonin käytöstä niin selvästi, että sitä ei kannata ottaa pois päältä.

Jos haluaa urheilullisen auton alle 200 000 markan hintaluokasta, on Seat Leon Sport 1,8-litraisella turbokoneella varteenotettava vaihtoehto. Valinta Leonin kohdalla on tehtävä vielä vetotavan mukaan. Se on saatavissa joko kaksivetoisena hintaan 165 900 mk, ja nelivetoisena lisähinta vetävää pyörää kohden on kymppitonni, hinta on siis 185 900 mk. Nelivetoisuus tasoittaa tehokkaan kaksivetoisen yllättävyyttä varsinkin vaikeissa olosuhteissa. Neljä vetävää pyörää pitää kahta paremmin. Liikkeelle pääsee helposti, ja ajettaessa pitoakin tuntuu löytyvän. Mutta tässäkin on muistettava fysiikan lait. Pysähtyminen ei tapahdu yhtään lyhyemmällä matkalla, ja kaarrepito liukkaalla on aivan yhtä huono.

(Tiivistelmä Kari Pynnän artikkelista TM 6/2001, s. 44)