Seat on parantanut asemiaan maailmalla ja myös Suomessa. Merkin puutteena on kuitenkin nähty se, että niin suosittuun Astra-Focus-Golf-luokkaan ei ole ollut juuri sopivaa vastinetta. Nyt on, kun uusi Seat Leon ominaisuuksineen tulee mukaan.

Volkswagen, kansanauto, on laajentunut toimimaan kohta kaikkien kansankerrosten autovalmistajana. Audi on Volkswagenin jälkeen konsernin merkittävin tuote. Kolmantena onkin Seat ja neljäntenä Skoda. Näillä merkeillä yhtiö on tehnyt historiansa parhaan tuloksen ensimmäisellä vuosikolmanneksella. Eikä uusi Seat Leon näyttäisi ensi näkemältä yhtään vaikeuttavan tuloksen tekemistä.

Seat Leon on siinä mielessä poikkeuksellinen tulokas, että se ei tule minkään olemassa olevan Seatin tilalle korvaavana uutuutena, vaan täydentää mallisarjaa tarpeelliseksi katsotussa kohdassa. Tämä kohta on viisioviset perheautot tutussa suosikkiluokassa, johon kuuluvat myydyimpänä Ford Focus, Opel Astra ja VW Golf, aakkosjärjestyksessä lueteltuina.

Leon on saatavissa ainoastaan viisiovisena, eli jos haluaa kolmi- tai kaksiovisen Seatin, lähinnä tyrkyllä on Cordoba (johon Seatin WRC-ralliautokin perustuu) ja luokkaa pienempänä kolmiovinen Ibiza. Leonia suurempi Seat on nimeltään Toledo, joka sekin on tarjolla vain viisiovisena versiona.

Seat Leon TDI 1,9 Stella-varustuksella on sellainen auto, johon ei ole paljon lisättävää. Se on perusominaisuuksiltaan yllätyksetön ja turvallisen toimiva. Taloudellisuus ja suorituskyky ovat tässä kokoluokassa nykyaikaisella tasolla. Mutta tosiasia on sekin, että etulinjaan ei mennä pelkillä teknisillä tai tyylillisillä ominaisuuksilla; auton hinta on eräs todella määräävä tekijä. Kun se selviää, selviää samalla Seatin todellinen iskukyky markkinoilla.

Seat Leon Stella (66 kW) TDi

MAAHANTUOJA: Auto-Span Oy, Hitsaajankatu 7 C, 00810 Helsinki

puh. (09) 759 2210

HINTA: vahvistamatta

(Tiivistelmä Jarmo Sukavan artikkelista TM 10/00, s. 140-145)