León on Seatin uusi viisiovinen malli, joka käyttää sama pohjalevyä kuin aikaisemmin esitelty neliovinen Toledo. Itse asiassa näillä autoilla on enemmänkin yhteistä, myös korissa, joten Leónia voi pitää Toledon lyhytperäisenä sisarmallina.

Seat León kuuluu viimeisimpänä tulokkaana yhteistä pohjalevyä käyttävien VAG-konsernin autojen sarjaan. Tästä sarjasta lähinnä Leónin kilpailijoiksi voi laskea Audi A3:n ja VW Golfin. Muut vastaavat autot poikkeavatkin korimalliltaan sitten enemmän näistä kilpakumppaneista. Koska pohjalevy on tuttua tavaraa, ovat myös alustarakenteetkin tuttuja.

Leónin huippumalli ”León 4” on nelivetoinen ja varustettu 132 kW tehoisella (180 hv) turbomoottorilla. Nelivetoisen mallin lisäksi on tarjolla myös etuvetoinen malli, jossa on sama turbomoottori ja kuusivaihteinen vaihteisto. Muut bensiinimoottorit ovat tavanomaisempia ja olleet laajemmassa käytössä konsernin eri autoissa, nämä moottorit ovat 1,4 litrainen, 1,6 litrainen ja 1,8 litrainen. Dieseleitä on tarjolla Leóniin kolme eri tehoista versiota 1,9 litran suoraruiskutusrakenteisesta moottorista. Maahantuojan tämänhetkisten kaavailujen mukaan näistä kaksi ahdettua moottoria kuuluisi Suomen tuontiohjelmaan, ja vapaastihengittävä SDi jäisi pois.

Näillä näkymin Seat León saapuu Suomen ensi toukokuussa. Näin ollen autojen tarkasta varustetasosta ja hinnoista ei vielä ole tietoa.

(Tiivistelmä Hannu Ahosen artikkelista TM 20/99, s. 76-77)