Vaatimattomuus kaunistaa, sanotaan. Tämän auton tapauksessa tuo sanonta on enemmän kuin kohdallaan. Ulkoa päin Toledo Sport V5 ei lupaa suuria. Ajon jälkeen tunnelma on aivan erilainen, suorastaan juhlava.

Ulkoa päin uusi Toledo näyttää tavalliselta. Vain komeat kevytmetallivanteet, niillä olevat muhkeat kitkarenkaat (205/55-16) ja keskiluokan autolle poikkeuksellinen musta väri kiinnittävät huomiota. Kitkarenkaat (Nokian Q) eivät tällä kertaa olleet parhaat mahdolliset auton arvosteluun, mutta vuodenaikaan ja keliin ne sopivat hyvin.

Auto on sisältä hyvin pelkistetty. Tummanpuhuvista materiaaleista huokuu laadukkuus. Etuistuimet ovat kovat ja urheilulliset. Ne antavat hyvän tuen ja ovat monipuolisesti säädettävissä. Istuimien hyvän säädettävyyden lisäksi ohjauspyörä liikkuu sekä pysty- että syvyyssuunnassa. Ajoasennon saa itselleen juuri sopivaksi.

Konepellin alla on 2,3 litran V5-moottori, jonka v-kulma on vain 15 astetta. Laitteesta käytetäänkin nimitystä RV5, ”suora” V-viitonen. Seat Toledo on Suomessa VW-konsernin ainoa malli, jossa tätä moottoria käytetään. Siinä on tehoa 110 kW (150 hv/5700 r/min) ja vääntöä 205 Nm (3200 r/min). Valmistajan mukaan Toledo Sport V5 kiihtyy nollasta sataan 9,2 sekunnissa, saavuttaa 216 km/h:n huippunopeuden ja tekee viitosvaihteella nopeusvälin 80-120 km/h 12,5 sekunnissa. Arvot ovat kelpoja mutta eivät mitenkään ihmeellisiä.

Käynti on pehmeää ja värinätöntä. Sisätiloihin kantautuva ääni on täyskiihdytyksessäkin vaimeaa. Vääntö on myös mainio. Jo hieman alle 2000 kierroksen auto on täysin operoitavissa. Se on kaupunkiautona notkea, arvokkaasti isoilla vaihteilla ajettavissa. Nokian kitkarenkaat olivat paljaalla tiellä yllättävän äänettömät. Tämän lisäksi ne poikkeuksellisesta leveydestään huolimatta tuntuivat myös jäällä ja lumella varsin pitäviltä. Tosin auton vakiovarusteena oleva elektroninen tasauspyörästön lukko (EDS) varmasti paransi vaikutelmaa.

Jousitus on sitten aivan oma onnistunut lukunsa. Auto on urheilullinen, mutta hyvin sivistyneellä tavalla. Kuopat ja epätasaisuudet menevät pehmeästi. Alusta vaimentaa rajutkin iskut eleettömästi. Lyhyen tutustumisajon jälkeen jäi tästä puolesta pelkästään hyvää sanottavaa.

Auto maksaa 179 900 markkaa. Se on pitkä penni mutta loppujen lopuksi varsin kohtuullinen tarjolla olevasta suorituskyvystä ja ajettavuudesta. Hintaan kuuluu mukaan ajotietokone, automaattinen ilmastointi, keskuslukitus, sähköiset ikkunanostimet, vakionopeussäädin ja radio, joten mukavuutta parantavista varusteistakaan ei ole pulaa.

(Tiivistelmä Martti Merilinnan artikkelista TM 7/2000, s. 29)