Tekniikan Maailman käyttötestissä olevan Seat Aronan turvavyön korjaus petti tiistaina heti ensimmäisessä testissä.

TM oli yhteydessä VW-konserniin tiistai-iltana. Keskiviikkona Suomeen saapui kaksi Seatin insinööriä Espanjasta ja kaksi Volkswagenin insinööriä Saksasta.

TM ja insinöörit testasivat turvavöiden korjaukseen käytettyä nippusideratkaisua K-Auton Seat Aronalla. Takapenkillä oli kolme aikuista miestä, joista kevyin painaa 80 kiloa ja raskain 107 kiloa.

Testissä autolla tehtiin kaksi täysjarrutusta 60 km/h:n nopeudesta ja yksi 80 km/h:n nopeudesta. Nippuside ei antanut periksi.

Insinöörien mukaan nippusideratkaisua on testattu huolellisesti ennen sen käyttöönottoa. Nippuside täyttää VW-konsernin laatuvaatimukset. Sillä on nyt valmistajan varaosanumero, eikä muunlaista nippusidettä saa korjaukseen käyttää. Nippusiteellä korjataan jo liikenteessä olevat autot. Se asennetaan myös myöhemmin valmistettaviin Seat Ibizoihin, Aronoihin ja VW Poloihin.

Muuta muutosta niiden turvavöihin ei siis ole tulossa.

VW-konsernin insinöörien mukaan nippusiteen on tarkoitus rikkoutua kolaritilanteessa, jotta matkustajan hidastuvuus olisi alkuperäisten suunnitelmien mukainen.

Kun insinöörit tutkivat TM:n Seat Aronan murtunutta nippusidettä, siitä paljastui mahdollinen asennusvirhe. Alustavien mittausten mukaan nippuside oli asennettu liian kireäksi. Se on voinut insinöörien mukaan aiheuttaa hajoamisen.

TM:n Seat Aronaan asennettiin keskiviikona uusi nippuside takapenkin turvavöiden tueksi rikkoutuneen tilalle. Myös sitä testattiin kolmella täysjarrutuksella. Nippuside kesti.

Kukaan ei tiedä, kuinka moneen autoon nippuside on asennettu liian kireäksi tai liian löysäksi. Sitäkään ei tiedetä, kuinka kriittinen nippusiteen kireys on sen kestävyydelle. Ja sekin on siis epäselvää, aiheutuiko TM:n auton nippusiteen pettäminen asennusvirheestä.

Tältä näytti tiistaina TM:n omassa tekstissä hajonnut nippuside. Side ei katkennut vaan sen lukko-osa antoi periksi.

Mahdollista on, että TM:n auton nippusiteessä oli materiaalivirhe. Mahdollista on myös se, että nippuside ei kestä kulutusta ja muuttuu epäluotettavaksi jo lyhyen käyttöajan jälkeen.
Muitakin teorioita on.

VW-konsernin insinöörien mukaan nippusiteen on tarkoitus rikkoutua kolaritilanteessa, jotta matkustajan hidastuvuus olisi alkuperäisten suunnitelmien mukainen. Nippuside ei siis saa muuttaa turvavyön käyttäytymistä onnettomuustilanteessa.

Insinöörit eivät kertoneet, mikä on enimmäishidastuvuus, minkä nippuside saa kestää ja mikä sen pitää kestää.

Seat ja Volkswagen jatkavat asian selvittelyä ja raportoivat havainnoistaan mahdollisimman pian. Myös Tekniikan Maailma jatkaa omia kokeitaan.

Toistaiseksi TM suosittelee, että takaistuimen keskipaikkaa ei käytetä uusissa Seat Ibizoissa, Seat Aronoissa ja Volkswagen Poloissa.