Vielä vaikeaa maastoa ja äärimmäisiä keliolosuhteita hankalampi haaste on paikka, missä oma henki on vaarassa erilaisten vihollisuuksien takia. On syynä sitten sotatila tai rikollisjoukkojen aluekiistoista johtuva välienselvittely, luotien viuhuminen on ikävä tilanne. Siitä huolimatta liikkuminen on usein perustarve, jonka on jatkuttava kaikkina aikoina.

Edellä esitettyihin tilanteisiin sopii vuonna 1993 Torontoon perustetun Inkasin valmistama ajoneuvo. Tämän vuosituhannen alusta alkaen yhtiö on keskittynyt panssaroituihin ajoneuvoihin.

Uusin malli on Superior Armored Personell Carrier (APC), josta on olemassa myös toinen versio, Armored Medical Evacuation Vecicle (AMEV).

Pitkät mallimerkinnät kertovat, että autot on suunniteltu kuljettamaan matkustajia ja haavoittuneita hankalassa maastossa ja vaarallisilla alueilla, sillä niissä on tason 7 -panssarointi.

Inkasin uusin malli on parhaimmillaan pelastusoperaatioissa paikoissa, missä tietä ei ole ja maasto on vaikeakulkuista. Kohderyhmänä ovat armeija, poliisi, lääkintähenkilökunta ja rauhanturvaajat.

Inkas Superioriin mahtuu 14 matkustajaa tai vaihtoehtoisesti kaksi henkilökunnan jäsentä ja kuusi haavoittunutta. Moduulirakenteen ansiosta päällirakenteen voi määritellä tarpeen mukaan.

Auton erikoisratkaisuihin kuuluu muun muassa hydraulinen ramppi, joka auttaa loukkaantuneiden lastauksessa sekä infrapuna- ja lämpökamerat. Nelivetoisen auton voimalinja ja jousitus voidaan muuttaa toimimaan lähes kaikissa ajateltavissa olevissa olosuhteissa.

Mistään pikkuautosta ei ole kyse, vaan Inkas Superiorin kokonaismassa on viisitoista tonnia. Kuusisylinterinen turbodiesel kehittää 243 kilowattia ja 1 286 Nm, mikä riittää kiidättämään autoa parhaimmillaan 130 kilometrin huippunopeudella. Valmistajan mukaan Superior on nimensä mukaan ylivoimainen vastaaviin kilpailijoihin verrattuna sekä ominaisuuksiensa että luotettavuutensa osalta.