Suomalainen Sisu ja Suomen puolustusvoimat kuuluvat yhteen. Monellakin tavalla. Nyt puhutaan uudesta maastokuorma-autosta Sisu E11T:stä ja siitä, millainen se on käyttäjän käsissä.

Sisun uuden maastokuorma-auton ajaminen on helppoa. Hallintalaitteiden suunnittelussa on pyritty keveyteen ja yksinkertaisuuteen. Joustavat akselirakenteet, kuusipyöräveto ja Allisonin kuusivaihteinen automaattivaihteisto antavat kuljettajalle mahdollisuuden keskittyä maaston tarkkailuun. Riittävästä väännöstä ja voimasta huolehtii Cumminsin 11-litrainen dieselmoottori.

Maasto-ominaisuuksia edelleen parantavat Stayerin lukolla varustettu jakovaihteisto ja Sisun napavälitteiset maastoakselistot, joissa on tasauspyörästön lukot. Auton jumiutuessa liikkeelle pääsystä huolehtii runkopalkkiin asennettu hydraulinen vinssi.

Sisu E11T 6×6 (HMTV) tehdään Karjaalla ja sen kotimaisuusaste on noin 80 prosenttia. Puolustusvoimille toimitetun 71:n kappaleen jatkoksi on tekeillä 25:n auton jatkotilaus.

(Lyhennelmä Hannu Lindellin artikkelista TM 5/99, s. 42-43)