SUOSIKKI VUODESTA TOISEEN

Octavia on vakiinnuttanut paikkansa myyntitilastojen kärkipäässä. Syitä menestykseen on varmasti monia, eikä suosio ole hiipunut edes mallin vanhetessa.

Škoda Octavian tullessa 2004 markkinoille rekisteröitiin autoja heti yli 2000. Seuraavina vuosina rekisteröintimäärät olivat 4 000-5 000, mikä oikeutti jo toiseksi rekisteröidymmän automallin titteliin. Parhaimpana vuonna 2011 Octaviaa rekisteröitiin 5 937, ja se oli vuoden rekisteröidyin auto.

Perusrakenteeltaan Škoda Octavian toinen sukupolvi on yhtenevä Volkswagenin viitos-Golfin ja Audi A3:n toisen sukupolven kanssa. Myös moottorit ovat tuttuja konsernin muista merkeistä. Octaviasta on ollut myös nelivetoinen versio, maastohenkisempi Scout-malli, ja urheilullinen RS.

Pistokoeajoon saatiin farmarikorinen Octavia 1,9 litran turbodieselillä. Sen jatkeena oli viisivaihteinen käsivalintainen vaihteisto. Reilun neljän vuoden ikäisen auton ajomäärä oli noin 173 000 kilometriä.

Tarkastus

Ulkoisesti auto oli siistissä kunnossa. Muutamia kiveniskemiä erottui etupään maalipinnoissa ja tuulilasissa, mutta iskemien määrä oli kuitenkin ajomäärään nähden tavanomaista vähäisempi. Vasemmassa takaovessa näkyi painauma, ja muutamia pieniä naarmuja havaittiin eri puolilla autoa.

Isoimmat maalipinnan vauriot sijaitsivat takapuskurissa. Sen pinta oli voimakkaasti naarmuuntunut vetokoukkua käytettäessä. Ilmeisesti autoa on myös kolaroitu; osa pintapelleistä osoittautui uudelleen maalatuiksi. Selkeää maalipinnan kuluneisuutta tai alkavaa ruostumista ei havaittu.

Sisätiloissa ajomäärä tuli ilmi lähinnä ohjauspyörän ja vaihdevivun kuluneista pinnoista. Etuistuimien verhoilut olivat hieman likaantuneet, mutta pintakankaat olivat kaikin puolin ehjät ja toppaukset edelleen ryhdikkäät. Tavanomaisuudesta poikkeavana vauriona havaittiin kojetaulun pintamateriaalin irronneen liimauksesta pieneltä alueelta matkustajan puolella. Tämän vuoksi kojetaulun pinnassa näkyi matala kohouma.

Takaistuin oli etuistuimien tavoin hyvässä kunnossa, mutta pintakangas oli hieman nuhruinen. Tavaratila oli siisti, eikä kuluneisuutta havaittu. Täysikokoinen vararengas ja vaihtotyökalut ovat edelleen tallessa ja omilla paikoillaan. Myös irrotettava vetokoukku ja talvirenkaiden pultit löytyivät tavaratilasta.

Moottoritila oli pesty lähiaikoina, mutta pinttynyttä likaa oli silti edelleen nähtävissä. Jäähdytinnesteen pakkasenkestävyys oli suositeltujen arvojen mukainen, mutta jarruneste tulisi vaihtaa seuraavassa huollossa alentuneen kiehumispisteen vuoksi.

Nosturin avulla suoritetussa alapuolisessa tarkastuksessa ei havaittu vikoja tai puutteita. Pohja todettiin ruosteettomaksi ja moottori sekä vaihteisto ulkoisesti kuiviksi.

Kesärenkaista etummaiset olivat vielä hyvässä kunnossa, mutta takarenkaat olivat noin 3 mm:n urasyvyyden vuoksi lähellä vaihtokuntoa. Talvirenkaat olivat urasyvyyden ja valmistusvuoden perusteella edelleen käyttökunnossa, mutta yksi renkaista oli tyhjentynyt. Rengasta tarkemmin tutkittaessa havaittiin kulutuspinnassa metallipiikki.

Autotohtorin suorittamassa teknisessä tarkastuksessa löydettiin kaksi korjausta vaativaa vikaa: ajovalojen pesimet eivät toimineet, ja sumuvalojen suuntaus oli liian ylös. Muita mainittavia kohteita olivat takajarrulevyjen kulutuspinnan paksuus ja takasuuntavalojen haalistuneet polttimot, joiden todettiin kuitenkin olevan vielä tyydyttävässä kunnossa.


KOEAJO TM 19/2004

Hyvää
– Ajettuvuus
– Tilat
– Taloudellisuus

Huonoa
– Kytkinpolkimen liike
– Keskipaikka takana
– Takalasin pyyhkimen puuttuminen


Koeajo

Kaupunkiajossa Octavian kanssa pärjää hyvin. Kytkinpolkimen laajan toiminta-alueen ansiosta liikkeellelähtö osoittautui vaivattomaksi, ja vaihteet kytkeytyivät ongelmitta.
Kevyessä ohjauksessa oli hyvä tunto, eikä keskityksessä tai palautuksessa ollut moitittavaa.

Jousitus todettiin miellyttävän pehmeäksi, eikä pyöräntuennasta kuulunut ylimääräisiä ääniä. Tosin epätasaisella pinnalla havaittiin sisätiloissa ajomäärän tuomia pieniä resonansseja.

Maantiellä Octavia eteni rauhallisesti ja eleettömästi, kertyneet kilometrit eivät olleet huonontaneet ajettavuutta. Moottorin voimavarat ja vaihteiston välitykset sopivat hyvin kotimaan teille, mutta rengasmelua kuului turhan paljon.

Haastattelu ja luotettavuus

Octavian omistajat ovat pääosin erittäin tyytyväisiä autoon. Tielle auto on jättänyt vain harvoin, mutta 16 prosentilla vastanneista on esiintynyt kiusallisia pikkuvikoja. Merkkiuskollisuus on varsin hyvä.

Ylivoimaisesti kaksi parasta ominaisuutta haastateltujen mukaan ovat hyvät ajo-ominaisuudet ja pieni polttoaineenkulutus. Myös sisä- ja tavaratiloja sekä käyttövarmuutta arvostetaan. Avoimissa vastauksissa kehutaan DSG-automaattivaihteistoa ja auton luotettavuutta.

Negatiivisissa mielipiteissä yksikään ominaisuus ei saa muutamaa prosenttia enempää ääniä, mutta moitteita saa Octavian äänieristys, etenkin rengasmelun osalta. Lisäksi autossa katsotaan olevan turhan paljon pikkuvikoja ja sähköongelmia.

Trafin listaamia takaisinkutsuja on Octavian kohdalla viisi. Tarkastettuja kohteita ovat olleet ohjausakseli, polttoaineen siirtopumppu, kaksimassavauhtipyörä, DSG-vaihteiston ohjainlaite ja polttoneste-suuttimien korkeapaineputket. Kaiken kaikkiaan kampanjat ovat koskeneet kohtuullisen pientä määrää autoja (noin tuhatta), kun takaisinkutsut suhteutetaan Suomessa myytyihin Octavioihin.

A-Katsastuksen katsastustilastoissa Octavian sijoitus on vaihdellut. Ensimmäisessä määräaikaiskatsastuksessa sijoitus on ollut 9-67:s ja hylkäysprosentti 2,10-5,55. Myöhemmissä katsastuksissa vaihtelut ovat olleet pienempiä: viisivuotiaiden katsastuksissa keskimääräinen sijoitus 66 ja hylkäysprosentti 6,22, kuusivuotiaiden osalta sijoitus 35 ja hylkäysprosentti 9,61. Seitsemän- ja kahdeksanvuotiaiden katsastustilastossa sijoitus on 22 ja hylkäysprosentit 10,13 ja 14,33.

Vuodesta toiseen yleisimpiä hylkäykseen johtaneita syitä ovat olleet pakokaasupäästöt, käyttöjarru, seisontajarru ja etuakselisto. Myös renkaat ovat listalla, mutta niiden heikko kunto menee enemmän huolimattoman ylläpidon kuin auton piikkiin.

TÜV:n vikatilastoissa Octavia on pärjännyt vähän heikommin. Tuoreimpien, eli 2-3-vuotiaiden vikaprosentti on keskimäärin 5,34 ja sijoitus 62:s. 4-5 vuotiaden sijoitus on 52 ja vikaprosentti 9,3. Parhaiten ovat pärjänneet 6-7 vuotta vanhat Octaviat: ne ovat sijoittuneet 39. sijalle 15,05 vikaprosentilla.

ŠKODAN tyyli rakentaa konstailemattomia perusautoja näyttää sopivan suomalaiseen makuun. Tiloiltaan ja tekniikaltaan onnistunut Octavia täyttää monenlaisia tarpeita, eikä se ole varmasti huono vaihtoehto käytettynäkään.

 

KULJETTAJA viihtyy hyvin Škodan ohjaamossa. Octavian ajoasento arvioitiin 20 auton vertailussa (TM 7/2007) parhaimmaksi.

MOOTTORITILASSA ei havaittu vikoja tai nestevuotoja, mutta jarruneste tulisi vaihtaa seuraavan huollon yhteydessä.

OVITIIVISTEIDEN liian kova materiaali oli vaurioittanut oviaukkojen maalipintoja.

KÄYTETYN auton ostajan tulisi tarkastaa mukana tulevien renkaiden kunto. Testiyksilön talvirenkaan oli puhkaissut naula.

 

MITTAUKSET

 

 

TILASTOT

TIEDOT KERÄTTY 6/13

 

MALLIHISTORIA

3/2004: Octavian toinen sukupolvi esiteltiin Geneven autonäyttelyssä.
10/2004: Uusi Octavia lanseerattiin Suomessa. Moottorivalikoima koostui 1,4- (55 kW), 1,6- (75 kW), 1,6 FSI- (85 kW) ja 2,0 FSI- (110 kW) bensiinimoottoreista ja 1,9 TDI- (77 kW) ja 2,0 TDI- (103 kW) dieselmoottoreista.
10/2005: Octavia RS esiteltiin. 2,0-litraisen bensiinimoottorin teho oli 147 kW . Myöhemmin esiteltiin 125 kW:n dieselversio.
3/2007: Maastohenkinen ja hieman suuremmalla maavaralla varustettu Octavia Scout esiteltiin.
9/2008: Facelift-smalli esiteltiin Pariisin autonäyttelyssä. Uudet puskurit, peilit ja valot muuttivat ulkoista ilmettä, ja myös sisätiloja oli hieman päivitetty.
1/2009: Facelift-mallin myynti alkoi Suomessa. Myös moottorivalikoima päivittyi, tarjolle tulivat 1,4 TSI- (90 kW) ja 1,8 TSI- (118 kW) bensiinimoottorit sekä 2,0 TDI (103 kW ja 125 kW). Myöhemmin mallistoa laajensivat myös 1,6 TDI- (77 kW) ja 1,2 TSI- (77 kW) moottorit.

TM HISTORIA

Artikkeli Numero Malli Sijoitus
Kohta täällä 4/04
Ajettua 8/04
Vertailu 17/04 2,0 TDI Elegance 1/6
Koeajo 19/04 1,6 Ambiente
Ajettua 20/04 Combi ja Combi 4×4
Talvivertailu 3/05 1,6 FSI Elegance 2/19
Ajettua 5/05 Combi 2,0 FSI Elegance
Vertailu 8/05 2,0 FSI Elegance A 1/3
Ajettua 11/05 Combi 2,0 FSI 4×4
Ajettua 17/05 RS
Urheiluautovertailu 12/06 2,0 TFSI RS 16/19
Parivertailu 16/06 2,0 TFSI RS
Ajettua 18/06 Combi 2,0 TDI DPF RS
Ajettua 19/06 Combi 2,0 TDI DPF 4×4 Elegance
Ajettua 5/07 Scout
Vertailu (kuljettajan tilat) 7/07
Ajettua 16/07 Combi 4×4 2,0 TDI Scout
Ajettua 2/08 1,8 TSI Soirt
Parivertailu 6/08 Scout 2,0 TDI 4×4
Ajettua 16/08 2,0 TDI CR DPF RS
Ajettua 20/08
Ajettua 4/09 Combi 1,8 TSI Elegance DSG
Koeajo 6/09 1,4 TSI Ambiente 5-ov.
Vertailu (käyttöohjekirjat) 21/09 10/20
Ajettua 6/10 Combi 1,6 TDI 4×4 Elegance
Vertailu 20/10 1,2 TSI DSG 1/4