Onpa aikoihin eletty. Skoda, joka maksaa yli neljännesmiljoonan! Kannattanee tutustua tarkemmin.

Vaclav Laurin ja Vaclav Klement aloittivat polkupyörävalmistuksen 1890-luvulla Itävallan Jungbunzlaussa. Vuonna 1898 syntyi ensimmäinen moottoripyörä ja autonvalmistus alkoi seitsemän vuotta myöhemmin. Vuonna 1925 Laurin&Klement liitettiin suureen Skoda-yhtiöön, joka valmisti tuolloin pääasiassa sotatarvikkeita. Pari vuotta yhtiön autoissa oli molemmat merkit, mutta sitten alettiin käyttää Skodaa. Historian vaalimiseksi on Octavia-sarjan huippumalli nimetty arvon herrojen mukaan.

Perustana on farmarimalli eli Octavia Combi. Voimanlähteenä hurisee Audissa ja WV:ssä käytetyn moottorin turboahdettu versio. Oikeasta välityssuhteesta huolehtii nelivaihteinen automaattivaihteisto, jonka ohjauksessa on käytetty sumeaa logiikkaa.

Skoda Octavia Combi Laurin&Klement täyttää tehtävänsä malliston huipulla ansiokkaasti. Ylellisestä varustelutasosta huolimatta samalla hinnalla löytyy kuitenkin melkoinen valikoima isompia, näyttävämpiä ja tehokkaampiakin vaihtoehtoja. Niinpä malli jäänee melkoiseksi harvinaisuudeksi.

(Tiivistelmä Velimatti Honkasen artikkelista TM 2/2000, s. 64-65)