Liukkaimmastakin talvikelistä löytyy hyviä puolia, kunautossa on tavallista runsaammin vetäviä pyöriä. Eräs markkinoiden järkevimmistä nelivetohenkilöautoista lienee Skoda Octavia.

Nelivedon saaminen Skodaan on ollut vain ajan kysymys, sillä Volkswagen-konsernissa valmiita palikoita on löytynyt hyllytavarana jo jonkin aikaa. Poikittaismoottoriseen etuvetoiseen lisätään vetävät takapyörät asentamalla pakollisten kardaani- ja vetoakseleiden yhteyteen sähköhydraulisesti ohjattu Haldex-kytkin. Myös takapyörien tuenta on tässä yhteydessä rustattu uuteen uskoon.

Skoda Octaviassa siis käytetään samaa tekniikkaa kuin esimerkiksi VW Golf 4motionissa. Pitävissä olosuhteissa vain etupyörät ovat töissä, mutta vetopidon vähänkin lipsahtaessa voimaa ohjataan taaksepäin. Voimanjakelun määrityksestä huolehtivat renkaiden pyörintänopeutta, pitkittäiskiihtyvyyttä, kaasupolkimen asentoa ja jarrujen toimintaa haistelevat anturit. Lisäpitoapuna on etujarruja käyttävä, tasauspyörästön lukkoa simuloiva EDS.

Käytännössä koko toiminta tapahtuu ilman, että kuljettaja huomaa mitään. Auto vain lähtee muina miehinä liikkeelle paikoista, joissa kaksivetokuljettajalta jo vaaditaan keskittymistä. Yleensä kelin liukkaus paljastuu vasta ABS-jarrujen alkaessa pitää rutinaansa pysähdyttäessä. Nelivetoisella oppiikin pian uudenlaisen version ennakoivasta ajosta.

Nelivedon saa ainoastaan farmarikorin yhteyteen. Valmistusohjelmassa on kaksi dieseliä, tehoiltaan 66 ja 74 kW. Näistä jälkimmäinen on uusi pumppusuutinmoottori. Bensiinikäyttöisiä ovat 1,8-litrainen turbomoottori (110 kW) ja kaksilitrainen vapaastihengittävä. Ainakin tällä haavaa Suomen valikoima kuitenkin on pienin mahdollinen. Nelivedon saa vain viimeksimainitulla moottorilla ja yhtenä varusteversiona.

(Tiivistelmä Velimatti Honkasen artikkelista TM 4/2001, s. 38)