Tavallisen Smart Fortwon ja sandaalin risteytyksenä syntynyt Smart Crossblade on takuulla erikoisimpia tällä hetkellä myytävistä autoista. Se on myös hilpeä ajettava.

Smart Crossbladen pohjana on tavallinen ensimmäisen sukupolven Smart. Runkona toimiva kehikkorakenne eroaa kuitenkin niin umpikattoisesta kuin avoversiostakin. Tuulilasia ei ole kuin kymmenisen senttiä, joten suojaa on turha toivoa. Tämä toisaalta on ollut tarkoituskin, sillä Crossblade on tavallaan yhdistelmä moottoripyörää ja autoa.

Massiivisuutta ulkonäköön tuovat suuret vanteet ja leveät matalaprofiilirenkaat. Liikkumisesta vastaa 52-kilowattiseksi viritetty turboahdettu 599 kuutiosentin moottori, jonka jatkeena on puoliautomaattinen vaihteisto.

Parasta Crossbladessa on se, että sitä on todella hauska ajaa. Ainakin kesällä. Jos ei sada. Eikä tuule kovaa. Muuten ajaminen ja kyydissä istuminen muuttuvat melkoiseksi äärimmäisyysharrastukseksi. Jo hyvällä säällä moottoritienopeudet tuntuvat siltä, kuin joku läpsisi pitkin korvia.

(Tiivistelmä Harri Domonyin artikkelista TM 10/04, s. 33)