Euroopan unionin maat sopivat myöhään tiistai-iltana tavoittelevansa uusien henkilöautojen ja pakettiautojen hiilidioksidipäästöjen alentamista 35 prosentilla vuoteen 2030 mennessä. Aiheesta uutisoi Reuters.

Vertailuvuosi päästöjen alentamiselle on vuoden 2021 taso.

Tulos oli kompromissi, sillä viime viikolla europarlamentaarikot äänestivät tavoitteeksi 40 prosentin päästöleikkauksia. Myös Suomen kanta on ollut tämä.

13 tuntia kestäneen keskustelun jälkeen kompromissia kannatti 20 maata. Neljä maata äänesti vastaan ja neljä oli poissa äänestyksestä.

Merkittävä autoteollisuusmaa Saksa on toistuvasti varoittanut päätöksen seurauksista teollisuudelle ja työpaikoille. Saksan ajoi uusien autojen päästöjen alentamisprosentiksi 30:a prosenttia. Saksa jäi kuitenkin vähemmistöön ratkaisussa. Sitä tukivat muutamat Itä-Euroopan maat.

Keskustelu päästövähennyksistä jatkuu tänään keskiviikkona. Asia tulee europarlamentin käsittelyyn.

Maanantaina julkaistu YK:n hallitusten välisen ilmastopaneelin IPCC:n erikoisraportti on luonut paineita nopeille päästöleikkauksille. Sen mukaan tarvitaan ripeitä toimia, jotta maapallon ilmaston lämpeneminen voidaan rajoitaa 1,5 asteeseen.

EU:n ympäristöministerit ovat viime päivinä toistaneet ajavansa tuoreen erikoisraportin tavoitteita, kun YK:n ilmastokokous kokoontuu joulukuun alussa Puolassa.