Entistä harvempi ihminen innostuu uusista automalleista, uusista ominaisuuksista ja hevosvoimista, liikennesosiologi Kalle Toiskallio sanoo Lännen Median artikkelissa, joka tarkastelee suomalaisten suhdetta autoihin.

Suurinta osaa ihmisistä viehättää ominaisuuksien sijasta autoissa hallinnan tunne ja kehollinen helliminen, Toiskallio sanoo.

”Auto tarjoaa jopa keskimääräistä huonommalle autoilijalle valtavan hallinnan tunteen, kun autossa on käytössä 400 kertaa itseä suuremmat voimat.”

Toiskallio arvioi Lännen Median jutussa, että mikään sohva ei ole yhtä hyvin muotoiltu kuin auton penkki eikä missään keittiössä ole yhtä hyvin asiat käsillä kuin auton hallintalaitteistossa.

Timo Kalanti vertasi väitöskirjassaan autoilijaa vauvaan oseaanisena kellujana. Kun vähän rääkäisen, vanhemmat tulevat täyttämään kaikki tarpeet. Auto tekee aika paljon samaa kuljettajalle”, Toiskallio sanoo LM:lle.

Alaveteliläiset autokauppiaat Matias ja Markus Brännström puolestaan sanovat, että keskustelussa täyssähköautoista on alkuhysteriaa, koska ihmiset haluavat ajaa edelleen dieselautoilla.

”Pääministeri Juha Sipilä ja liikenneministeri Anne Berner ajavat 100 000 euron Teslalla. Heidän on helppo sanoa, että kaikilla pitää olla sähköauto. Mutta onko tavallisella ihmisellä varaa siihen ja mistä me saamme sähkön, kun se on jo nyt ongelma”, Markus Brännström sanoo LM:lle.

”Minusta se on väärin, jos suositaan vain kalliita sähköautoja ja rokotetaan autoja, joissa on enemmän päästöjä. Silloin otetaan niiltä ihmisiltä, joilla on turhan tiukkaa jo ennestään”, sanoo puolestaan Matias Brännström.