Mitä saadaan, kun otetaan kahden tutun perheautomerkin kolmioviset versiot ja asennetaan niihin tehokkaammat moottorit. Muutetaan vielä sisustaa ja mittaristoa sporttisempaan suuntaan ja alle laitetaan aluvanteet matalin levein renkain. Koristellaan vielä hieman ulkonäköä. Tulokseksi tulevat VTS ja Sport.

Citroën Xsara 2,0i 16v VTS Coupé

Opel Astra 2,2i Sport 3-ov

Citroën Xsara ja Opel Astra ovat tuttuja autoja jo vuosien takaa. Yhdistelemällä eri osia voidaan koota tarpeen vaatiessa aina uusia autoja uusille ostajaryhmille. Tällä kertaa olemme ottaneet tutustumisen kohteeksi näiden mallisarjojen urheilullisemmat versiot. Citroën Xsaran mallistosta valinta oli helppo. Vain kolmiovisessa Coupéssa VTS-varustelutasoisena on tehokas 120 kW:n moottori. Saman Coupé-korin saa myös 1,4- ja 1,6-litraisilla moottoreilla, mutta varustelutaso ja ominaisuudet ovat aivan erilaiset kuin nyt ajetulla VTS:llä. Vertailumalliksi tuli siis Xsara 2,0i 16v VTS Coupé, jonka hinta on 148 800 mk.

Opelin paletti on paljon sekalaisempi ja laajempi. Astrasta on juuri tullut myyntiin todellinen Coupé, mutta hintaa sille kertyy selvästi Xsaraa enemmän. Siten valinta kohdistui mallimerkinnän mukaisesti Sportiin. Tämä varustelutaso on saatavana kolmi- ja viisiovisiin viistoperäisiin sekä farmari-Caravaniin. Sportiin liittyy 16-venttiiliset 1,6-, 1,8- ja 2,2-litraiset moottorit. Valituksi tuli Astra 2,2i Sport 3-ovinen, perushinnaltaan 135 900 mk.

Molempien korimallit ovat olleet myynnissä pienin muutoksin jo useita vuosia, joten keskitymme selvittämään, mitä nämä tehokkaat moottorit sporttivarusteineen ovat tuoneet näihin autoihin. Parin viikon vertailussa kumpaakin autoa ehti tutkia monelta kantilta.

(Tiivistelmä Kari Pynnän artikkelista TM 12/01, s.120-125)