Yli 50 vuotta sitten Subaru aloitti autonvalmistuksen kei-luokan 360-mallillaan, mutta nyt tuo tarina päättyy.

Subaru on päättänyt Just-Auto.com tietojen mukaan keskittyä pienten ja keskisuurien autojen valmistukseen ja vetäytyä Japanin kei-auto-markkinoilta. Kyseiset autothan ovat pieniä enintään 3,4 metriä pitkiä ja joiden suurin sallittu moottoritilavuus on 0,66 litraa. Subarun mukaan miniautot eivät ole yhtä kannattavia tai haasteellisia kuin suuremmat autot.

Miniautosta vetäytymisestä saavutettavat säästöt Subaru aikoo sijoittaa voimalinjojen kehittämiseen ja valmistamiensa autojen turvallisuuden parantamiseen. Viime mainitussa Subaru on ollut jo aiemmin hyvällä tasolla, sillä sen valmistamat mallit ovat olleet varmoja viiden tähden saalistajia.

Nissan ja Mitsubishi puolestaan ovat kehittäneet laajentuneen yhteistyönsä myötä uuden kei-luokan auton, jota odotetaan pian markkinoille Japanissa. Honda puolestaan käyttää pienimpiä autoja testipenkkinä uudelle tekniikalle, joka otetaan sitten myöhemmin käyttöön kaikissa malleissa.