VTT kertoi maanantaina uusista edistysaskeleista robottiauto Marilynin kehityksessä.

Maanantaina julkaistun tiedotteen mukaan Marilyn näkee nyt ihmissilmää paremmin sumuisissa ja myös lumisissa olosuhteissa ja ajaa nyt jopa ilman pysähdyksiä huonollakin säällä. Se pystyy myös näkemään sumuseinän takana olevan ihmishahmon ja pysähtymään automaattisesti. Tämän mahdollistaa auton katolle kiinnitetty LiDAR-tutka, joka näkee aallonpituuksia, joita ihminen ei erota.

VTT sanoo, että teknologian kehittyessä tämä on iso askel kohti turvallista automaattiajoneuvoa, joka ei pysähdy edes sumun yllättäessä.

Eri ajoneuvovalmistajien robottiautot esittelevät erilaisia ajoskenaarioitaan RobustSENSE-tapahtumassa Saksan Ulmissa, jonne Marilynkin suuntaa keskiviikkona kuuden muun robottiauton kanssa.

Lue viime syksyltä TM:n juttu, jossa kävimme istumassa Marilynin kyydissä.

Marilyniin on viimeksi lisätty optisten komponenttien aallonpituuksia uuden 1 550 nanometrin LiDARin myötä sekä rakennettu lisää älykkyyttä anturien kyvykkyyttä haistelevaan ohjelmistoon. Tämän lisäksi ajoneuvoon on rakennettu ohjelmistomoduulit pistepilven suodattamiseen sekä skannerien luotettavuuden arviointiin. Näin halutaan varmistaa ajoneuvon toimintakykyä myös sumussa ja pöllyävässä lumessa, jollaisissa olosuhteissa näkyvän valon ja lähi-infran alueella toimiva LiDAR-tutka auttaa robottiautoa näkemään jopa ihmistä paremmin.

”Vaikka Marilynin näkökyky rajoittuu sankassa sumussa noin 30 metriin, uudenlainen tutka mahdollistaa auton ajamisen hiljaa sen sijaan, että sen toiminta pysäytettäisiin täysin”, kertoo tiedotteessa projektipäällikkö Matti Kutila VTT:n robottiautotiimistä.

Autossa on käytössä myös radiotutkia, mutta niiden herkkyys muille kuin metallisille esteille ja toisaalta erottelukyky ovat rajoitettuja etenkin, kun halutaan tehdä hahmontunnistusta.

”Marilyn pystyy myös yhdistelemään tutka- ja LiDAR-tekniikoita painottamalla eri antureiden parhaita puolia. Tämä tekee automaattiajoneuvosta turvallisemman kuin ihmisen ajamasta autosta – tosin siihen on vielä matkaa, mutta melkoinen harppaus on nyt otettu ja oikeaan suuntaan”, Kutila korostaa.

”Meillä on silti edelleen pitkä matka 24/7 automaattiajamiseen, mutta haave on taas pitkän loikan verran lähempänä. Jos juostaan 42 km maratonia, niin ehkäpä maali on nyt 10 km lähempänä.”

Robottiautoihin on tähän mennessä lisätty koko ajan enemmän skenaarioita (kaupunkia, kantatietä, lunta, exit-ramppia), joista auto suoriutuu. Marilynkin esittelee omaa erikoisosaamistaan RobustSENSE-tapahtumassa kuuden muun robottiauton ohella.

”Marilyn ajaa varta vasten telttaan tehdyn sumupatjan läpi siten, etteivät kyydissä olevat ihmiset näe sen taakse. Kammion jälkeen auto väistää automaattisesti edessä olevaa estettä, tässä tapauksessa nukkea. Marilynin antureista 905 nanometrin LiDARit eivät näe sumun läpi, mutta uusi 1550 nm:n LiDAR on ainoa anturi, jonka pohjalta väistöpäätös tehdään”, kertoo Kutila Marilynin ajoskenaariosta.

Tämä lienee ensimmäisiä kertoja Euroopassa, kun 6 robottiautoa toimii eri ajoskenaarioidensa mukaan samalla campusalueella, jossa liikkuu myös jalankulkijoita. Muut autot haastavat risteysajoa automaattisesti, tekevät reitin suunnittelua sekä vaihtavat manuaali- ja automaattimoodin.

Marilynissä yhdistyy VTT:n, SICK:in, Oplatekin ja Modulightin LiDAR- ja anturifuusiotekniikka. Muut robottiautot tulevat Ulmin yliopistolta, Daimlerilta, FZI:lta, Fiatilta, Ficosalta sekä Fraunhoferilta ja CTAG:ilta.

”Myös yleisö pääsee halutessaan robottiauton kyytiin tapahtumassa, jossa saattaakin syntyä maailman ensimmäinen robottiautojen ruuhka, mutta toivottavasti ei sentään ketjukolaria”, Kutila sanoo.