Jokainen autoilija on varmasti kuullut varoittavia kertomuksia siitä, kuinka naapurin Erkki tai serkun rouva kerran vahingossa tankkasi bensiiniä dieselmoottoriin tai dieseliä bensakoneeseen. Siitähän ei seuraa varsinaisesti mitään hyvää, sillä tankki pitää tyhjentää ja huuhdella, ettei väärää polttoainetta joudu tankista moottoriin asti. Muuten vaarana on koneen hajoaminen.

Mutta entä jos ei välitä, hajoaako moottori? Youtube-bloggaaja Petri Wallius ei ilmeisestikään ole niin huolestunut 6,5-hevosvoimaisen Meister-paikallismoottorinsa tulevaisuudesta, sillä videoillaan hän tarjoaa 200-kuutioiselle irtomoottorille milloin mitäkin polttoainetta.

Auton tietokoneohjattu moottori tuskin olisi yhtä innokas käymään dieselillä kuin yksisylinterinen kaasutinkone.

Wallius saattaa olla joillekin lukijoillemme ennestään tuttu siitä, että hän rakentaa parhaillaan ”kaksimoottorista Mersua” sijoittamalla W201-korimallin Mercedes-Benziin moottorin sekä nokkapellin alle että takaluukkuun.

Yhdellä uusimmista videoistaan Wallius kokeilee, mitä Meister-bensamoottori sanoo, jos puolet polttoaineesta on 4-T-pienkonebensaa ja puolet dieseliä.

Moottori autetaan käyntiin CRC Bräkleenillä eli jarrupintojen puhdistussprayllä (toimitus ei varauksetta suosittele!), minkä jälkeen siirrytään bensa/diesel-sekoitukseen. Kun moottori on lämmennyt, sehän tuntuu käyvän – ainakin kuormittamattomana.

Havainto ei tosin vielä todista, että omaan bensa-autoonsa kannattaa jatkossa tankata puolet dieseliä. Auton tietokoneohjattu moottori tuskin olisi yhtä innokas käymään dieselillä kuin yksisylinterinen kaasutinkone.

Katso video alta!

Muilla videoillaan Wallius kokeilee myös, miten moottori käy tärpätillä, miten se käy viskillä, miten se käy hydrauliöljyllä ja miten se käy veden alla.

Kaikkiin videoihin, niin polttoainekokeiluihin kuin kaksimoottori-Mersun uusimpiin vaiheisiin, pääset tutustumaan tästä linkistä.