Pipistrel Alpha Electro -ultrakevyt potkurikone on linjakas ja siro. Maallikko ei äkkiseltään erottaisi sitä muista pienkoneista poikkeavaksi – ei ainakaan ennen moottorin käynnistystä. Nyt ei nimittäin kuullakaan polttomoottorin rähisevää säksätystä, vaan hallitsevin ”melu” muodostuu potkurin tuottamasta huminasta.

Malmin lentokentälle kokoontuneen mediaväen ja yleisön kuvausvälineet laulavat, kun Suomen ensimmäinen sähkölentokone lähtee viralliselle ensilennolleen ja rullaa hiljalleen kohti kiitoradan päätä.

Pipistrel Alpha Electro kuljetettiin peräkärryllä siivet ja peräsin irrotettuna  Sloveniasta Suomeen kesäkuun puolivälissä. Pian koneen kasaamisen jälkeen se katsastettiin ja sille myönnettiin koelentolupa. Helsingin sähkölentoyhdistys tekee yhteistyötä Trafin kanssa tyyppihyväksynnän saamiseksi, sillä ilmailulainsäädännöstä ja määräyksistä ei löydy määrittelyitä sähkölentokoneille.

Ohjaimissa on koneinsinööri Jussi Frisk, joka nostaa moottorin tehoja ja kiihdyttää koneen hallitusti ilmaan.

Seuraavien 13 minuutin aikana sähkölentokone esittäytyy yleisölle tekemällä laajoja kaarroksia lentokentän ympärillä.  Se lentää yhtä ketterästi kuin mikä hyvänsä vastaava ultrakevyt kone.

Etenemistä tulee vaistomaisesti seurattua korvat höröllään, sillä äänimaailmasta puuttuu polttomoottorin repivä ininä ja lentoäänet ovat muutenkin vaimeat.

Täysin äänetöntä ei sähköllä lentäminenkään ole, mutta kuullun perusteella ihmiskorvalle huomattavasti perinteistä lempeämpää.

Jussi Frisk on lentänyt Pipistrelillä useita testilentoja, mutta virallisessa ensilennossa oli oma jännityksensä. ”Akuissa olisi riittänyt virtaa vielä pariin vastaavaan lentoon”, hän kommentoi tyytyväisenä.

Pipistrel laskeutuu voimistuneen sivutuulen keikuttamana kiitoradalle ja rullaa yleisön ihmeteltäväksi kaarevan lentokenttärakennuksen viereen.

Ohjaamosta nousee median tentattavaksi iloinen ja huojentunut lentäjä. Frisk saa vastata useamman kerran muun muassa kysymykseen sähkölentokoneeseen liittyvistä turvallisuusriskeistä.

”Ei lentäminen pelota, mutta tiettyä jännitystä pitää olla. Akkujen kapasiteetti pitää huomioida, joten lentosuunnitelma tehdään erityisen huolellisesti ja sitä noudatetaan tarkasti.”

Sähkömoottori on mäntämoottoria pienempi, joten koneen keulaan mahtuu myös akkuja. Niitä on sijoitettu myös ohjaamon taakse. Tyhjien akkujen lataus täyteen kestää noin seitsemän tuntia. Pikalatauksella ne saisi täyteen vähän yli tunnissa, mutta sitä ei toistaiseksi ole käytettävissä.

Pipistrel Alpha Electro valmistetaan Sloveniassa. Rotaxin-mäntämoottorilla varustettuja koneita on tehty satoja, mutta sähköversioita on maailmalla vasta kymmenkunta. Malmilla toimintaa pyörittää Helsingin sähkölentokoneyhdistys.

Pipistreliä ei valittu sattumalta: ”Se on hyvä ja turvallinen kone. Siinä on jopa rakettipelastusvarjo. Myös liitosuhde on hyvä verrattuna esimerkiksi yleiseen koulukoneeseen Cessnaan”, Frisk kertoo.

Ohjaamo on kaksipaikkainen. Koelentolupa ei vielä salli matkustajan kyyditystä.

Sähköllä lentäminen ei eroa paljoakaan perinteisestä, mutta akkujen kapasiteettia ja kuntoa on seurattava tarkasti. Sähkömoottorin ominaisuuksista on hiljaisemman melutason lisäksi hyötyä myös koneen hallinnassa:

”Hienointa on moottori. Sen optimaalinen vääntömomentti on heti käytettävissä, ja kone vastaa tehonkäyttöön todella nopeasti. Moottorin ohjaus antaa mahdollisuuden käyttää potkuria myös ilmajarruna, jolloin se lataa laskussa akkuja samalla kun se lyhentää laskeutumismatkaa”, Frisk kiteyttää.

 Pipistrel Alpha Electron Suomen ensilentotilaisuuden puheenvuoroissa visioitiin ilmailun sähköisestä tulevaisuudesta. Vielä jokin aika sitten sähkömoottori lentokoneessa tuntui utopistiseltä ajatukselta, mutta Malmilla nähtiin, että teknisiä edellytyksiä on jo olemassa. Mitä autot edellä, sitä lentokoneet (ehkä) perässä.

Pipistrel Alpha Electro

Valmistaja: Pipistrel d.o.o. Ajdovščina, Slovenia

Moottori: nestejäähdytteinen sähkömoottori

Teho (kW/r/min): 50/2100-2400

Akkukapasiteeetti (kWh): 21

Siipien kärkiväli (m): 10,50

Siipien pinta-ala (m2): 9,51

Pituus (m): 6,50

Leveys (m): 2,05

Kuivapaino akkujen kanssa (kg): 350

Maksimipaino (kg): 550

Huippulentonopeus (km/h): 250

Matkalentonopeus (km/h): 157

Lentoaikakapasiteetti (reservi) (h): 1 (0,5)

Hinta (€): 150 000