Lakiesitys kevytautoista on edennyt, ja sen ehdotetaan ehdotetaan tulevan voimaan marraskuussa 2019. Kevytautouudistus on kuitenkin herättänyt huolia muun muassa autojen virittämisestä, kertoo Yle.

Esityksen mukaan evytautoksi voitaisiin muuttaa vuosimallia 2014 tai uudempi henkilöauto, jonka omamassa saisi olla enimmillään 1500 kiloa. Kevytauton sallittu maksiminopeus olisi 45 km/t, siis sama kuin nyt mopolla ja mopoautolla.

Yle kertoo, että kevytautojen virittäminen eli niiden maksiminopeuden muuttaminen on nähty ongelmana.

”Suomessa ei myydä yhtään henkilöautoa, jonka maksiminopeus olisi alle 160 kilometriä tunnissa. Ei sellaisia moottoriajoneuvoja ole, joiden rajoittimia ei pystyisi kiertämään”, mopoautoyritys Ligierin tuotepäällikkö Ulf Lemström sanoo Ylellä.

Uutiset kevytautojen mahdollisesta markkinoille tulosta ovat mopoautoyrittäjien mukaan vähentäneet mopoautojen myyntiä radikaalisti.

”Kyllä tässä on aiheutettu erittäin suuri markkinahäiriö. Se on kestänyt jo kymmenen kuukautta ja tulee kestämään yhä”, Lemström sanoo Ylelle.

Tekniikan Maailma kokeili äskettäin, millainen kevytauto käytännössä olisi. Opel on muuttanut pienellä ohjainlaitteella Karlin ehdotuksen mukaiseksi. Katkaisimesta saa rajoittimen päälle ja pois.