Uudet kompaktiluokan mallit vastaavat jo monilta ominaisuuksiltaan entisaikojen isoja perheautoja. Nyt on tarkoitus selvittää, tuoko tehoasteikon yläpäätä edustava moottori niihin lisäarvoa.

Citroën Xsara 2,0i 16v Exclusive

Ford Focus 2,0i Trend

Peugeot 307 XS 2,0

Renault Mégane 2,0 Pack Authentique

Vertailumme autot eivät vielä kuulu aivan GTI-luokkaan, mutta omien mallisarjojensa tehokkaimmasta päästä ne kuitenkin ovat. Tämänkaltaisia autoja ostavat esimerkiksi sellaiset ihmiset, jotka eivät tarvitse ulkomitoiltaan isoa autoa, mutta arvostavat kuitenkin hyvän suorituskyvyn tuomaa ajonautintoa ainakin mielikuvatasolla. Hinnallisesti ryhmä asettuu hieman alle 25 000 euron. Teholukemat pyörivät sadan kilowatin tuntumassa.

Kaikista testiautoistamme löytyy nelisylinterinen, 16-venttiilinen rivimoottori, joka on asennettu eteen poikittain. Vetotapana luotetaan etuvetoon, ja alustarakenne on edessä varsin tavanomainen joustintukineen, kierrejousineen ja kolmiomaisine alatukivarsineen. Vaihteistona Renaultissa toimii kuusipykäläinen käsivaihteisto, muissa vaihteita on tavallisemmat viisi. Kaikissa autoissa on lukkiutumattomat jarrut, levyin kaikissa pyörissä. Etulevyt ovat jokaisessa autossa jäähdytetyt.

Vetoluistonesto- ja ajonvakautusjärjestelmät yleistyvät vähitellen myös pienten perheautojen luokassa. Molemmat kuuluvat vakiona Citroëniin, ja muihinkin ne voi tilata lisävarusteina.

Tämän luokan autojen sisätilat ovat nykyisin aivan toista maata kuin vielä muutama vuosi sitten. Paras esimerkki muutoksesta on Peugeot 307, jossa varsinkin etupenkkiläiset voivat hämmästellä avaraa oloaan sekä leveys- että korkeussuunnassa. Vertailuautojemme varustusta voi sentään ainakin pienin poikkeuksin pitää normaaliolosuhteisiin riittävänä.

Kaikki ryhmämme autot ovat kaupunkiliikenteessä kuin kotonaan. Parhaiksi arvioidaan, tosin eri syistä, Ford ja Renault. Ford Focus on kerännyt kehuja maantieajo-ominaisuuksistaan läpi mallihistoriansa, eikä kiittelyä ole vieläkään tarvetta lopettaa. Focuksen ajo-ominaisuudet edustavat edelleen tämän autoluokan ehdotonta huippua. Yhtä selvä on hopeamitaliin kirjattava osoite. Peugeotin alusta osoittautuu harvinaisen toimivaksi huolimatta jousituksen äänekkyydestä ja lievästä allergisuudesta teräville töyssyille. Pronssille kiilaa kaupunkioloissa kehuttu Renault Mégane. Citroën jatkaa maantiellä siitä, mihin se kaupunkiolosuhteissa jää. Moottori on pirteä ja alustankin kanssa tulee toimeen, mutta muuten auto tuntuu vaativan kuljettajan jatkuvaa huomiota jopa suoralla tiellä.

Ääritilanteiden arviointi ei tällä kertaa ole lainkaan yksinkertaista. Ford ja Peugeot jakavat parhaan arvosanan, mutta huomauttamista jää niissäkin. Ryhmän ainoa ESP-varusteinen auto päätyy puolestaan kolmostilalle ja uusin tulokas viimeiseksi!

Maantiekulutukseltaan Citroën on koko joukon pihein. Erot ovat pieniä, mutta kulutuslukemat varsin suuria. Viimevuotisessa tämän kokoluokan vertailussamme 1,6-litraiset Ford Focus ja Peugeot 307 kuluttivat maantielenkillä 6,3 ja 6,7 litraa satasella sekä kaupunkioloissa 7,7 ja 8,1 litraa. Nyt lukemat olivat 7,0 ja 7,4 litraa maantiellä sekä 8,4 ja 8,9 litraa kaupungissa. Autokohtaisesti lukemat kasvavat siis reilusti yli puolella litralla. Edellisen vertailun pikkuautoihin verrattuna tämän vertailun autojen ylläpitokulut 60 000 km:n vertailumatkalla ovat noin 1 000 euroa kalliimmat. Huollot ovat likipitäen samanhintaiset, mutta renkaat ja vakuutukset kalliimmat.

On taas yhteenvedon aika. Kaksilitraiset vertailuautomme eivät kaikilta osin pystyneet vakuuttamaan testiryhmäämme, sillä saman autoluokan perusmallitkin tarjoavat nykyisin jo paljon vastinetta rahalle. Toisaalta todellista urheilullisuutta kaipaavaa nämä autot eivät täysin tyydytä. Voittaja nousi kuitenkin jälleen ylitse muiden, ja tällä kertaa se oli vanha tuttumme Ford Focus. Tuoreempi ranskalaiskaksikko Peugeot ja Renault vei loput mitalisijat, ja perinteikkäämpää suunnittelua edustava Citroën joutui tyytymään nelospaikkaan.

(Tiivistelmä Jani Kajanderin artikkelista TM 11/03, s. 16-27)