Yksi modernin historian tunnetuimmista keksijöistä, Thomas Edison tapasi ottaa päiväunia työpöytänsä äärellä tai sen alla – joskus useita kertoja päivän aikana.

Edison asettui torkuilleen pidellen käsissään teräspalloja. Keksijän vajotessa uneen pallot putosivat kolisten teräslautasille havahduttaen juuri nukahtaneen keksijän. Seuraavaksi Edison kiirehti kirjoittamaan juuri ennen nukahtamistaan päässään liikkuneet ajatukset muistiin.

Edison käytti hypnagogiaa hyväkseen tehostaakseen luovuuttaan. Se on unen ja valveen välinen tila, jota leimaavat erilaiset aistiharhat ja hallusinaatiot. Hypnagogiassa alitajunta ja intuitio pääsevät juoksemaan vapaasti ilman hereillä olevan mielen rajoitteita.

Edisonin lisäksi myös Salvador Dalin (ja lukuisten muiden suurten ajattelijoiden) mainitaan ammentaneen inspiraatiota töilleen valveunen kautta.

Massachusetts Institute of Technologyn tutkija Adam Horowitz on nyt kehittänyt laitteen, joka mahdollistaa valveunitilan tehokkaamman hallitsemisen.

Prototyyppiä on testattu viidellätoista henkilöllä, ja sen on huomattu maksimoivan ajan, jonka koehenkilöt viettävät hypnagogisessa tilassa. Laite mahdollistaa myös valveunien hallitsemisen, Motherboard-sivusto kertoo.

Horowitzin mukaan Dormio-niminen laite on pohjimmiltaan moderni versio Edisonin teräspalloista. Sen ensimmäinen prototyyppi perustui paineantureilla varustettuun hanskaan ja aivosähkökäyriä seuraavaan pääpantaan.

Toisin kuin Edisonin teräspallojen, Dormion tarkoitus on pidentää valveunta. Se onnistuu tehtävässään uneksijan viereen sijoitetun robotin avulla, joka estää syvemmän univaiheen saavuttamisen keskustelemalla henkilön kanssa. Robotti voi esimerkiksi kehottaa koehenkilöä seuraamaan kania.

Horowitzin mukaan alustavat koetulokset ovat olleet lupaavia. ”Vaikka kaikki koehenkilöt eivät muista, mitä he vastasivat robotille, kaikki raportoivat muistaneensa, mitä robotti puhui heille. Tämä osoittaa, että olemme onnistuneet tunkeutumaan uneen ja stimuloimaan unitilassa olevaa henkilöä.”

Dormion varhainen prototyyppi. (Kuva: Adam Horowitz/MIT)

Tutkijat testasivat myös Dormiota käyttäneiden koehenkilöiden suoriutumista luovuutta mittaavissa kokeissa. He huomasivat hypnagogisen tilan todella lisäävän luovaa ajattelua. Osa koehenkilöistä myös raportoi hypnagogiassa syntyneiden ajatusten tuntuneen luovilta.

”Ajatukset eivät tulleet minulta. Ne olivat vain ohikulkumatkalla päässäni. Tuntui kuin olisin ollut ’ei-missään’, vain paikassa jossa kaikki nämä ideat ovat olemassa”, yksi koehenkilöistä kertoo.

Horowitz selittää hypnagogian luovuttaa tehostavan vaikutuksen johtuvan aivojen otsalohkon aktiivisuuden hiljentymisestä.

”Valveunessa olet hyperassosiatiivinen. Sinulla ei ole käsitystä omasta itsestäsi, ajasta tai tilasta. Tämän vuoksi ihmiset kykenevät paremmin poikkeavaan ajatteluun, joka on tiiviisti yhteydessä innovatiivisiin ja outoihin ratkaisuihin, jotka sivuuttaisit ollessasi täysin hereillä.”

Horowitz esittelee tuloksiaan Computer–Human Interface -konferenssissa Yhdysvalloissa.

Edistyneempi prototyyppi laitteistosta. Horowitz toivoo seuraavan sukupolven prototyypin seuraavan vain koehenkilön silmien liikkeitä. (Kuva: Adam Horowitz/MIT)

Vaikka ajatus oman luovuuden tehostamisesta hypnagogian avulla voi kuulostaa houkuttelevalta, tutkijat muistuttavat teknologian olevan vielä varhaisessa vaiheessa. Myös hypnagogian fyysiset mekanismit ovat tutkijoille edelleen laajalti tuntemattomia, vaikka ilmiö on tunnettu jo pitkään.

Osaltaan hypnagogian tutkimusta hankaloittaa se, että se tuottaa eri ihmisillä erilaisia hallusinaatioita. Toisilla hallusinaatiot ovat esimerkiksi vahvasti visuaalisia ja toisilla auditiivisia. Cambridgen yliopiston psykologi Vladas Noreika kertoo Motherboardille, että hypnagogia näyttäisi olevan vahvasti yhteydessä henkilön oman elämän kokemuksiin.


Vaikka Dormion kaupallistuminen on vielä joidenkin vuosien päässä, voi hypnagogialla yrittää tehostaa omaa luovuuttaan jo Edisonin ja Dalin hyväksi toteamin keinoin. Anna-lehti ohjeisti valveuniin vuosi sitten näillä vinkeillä:

1) Rentouta kehosi ja mielesi ja asetu mukavaan nojatuoliin tai sohvalle lepäämään.

2) Kehitä itsellesi jonkinlainen herätys, jotta et vaivu syvään uneen ja pystyt palauttamaan mieleesi valveunessa saamasi ajatukset. Dalin käyttämä keino oli avaimen kilahdus. Ennen kuin hän asettui nojatuolille lepäämään, hän otti peukalonsa ja etusormensa väliin suuren avaimen ja asetti lattialle tuolinsa viereen metallisen lautasen. Kun uni alkoi ottaa Dalista vallan, avain putosi lautaselle ja aiheutti äänen, joka palautti hänet takaisin todellisuuteen.

3) Ajattele asiaa, josta toivot näkeväsi valveunta. Näin todennäköisyys sille, että saat asiaan liittyvän valveunen, kasvaa.

4) Rauhoita katseesi. Pidä silmäsi auki mutta älä suuntaa katsettasi tietoisesti mihinkään. Anna itsesi vaipua horrokseen.

5) Kun heräät, tee heti muistiinpanot. Hypnagogian aikana saadut ideat ja inspiraatiot usein katoavat saman tien. Pidä vieressä muistiinpanovälineet tai nauhuri, jotta et unohda ajatuksiasi.