Kaikki maasturin näköiset autot eivät välttämättä ole sellaisia, jolla voi lähteä mökkitietä vaativampaan maastoon. Ne on tarkoitettu kaupunkimaisille ajoväylille. Mutta Suzuki Grand Vitaralla uskaltaa ajaa maasto-olosuhteissakin.

Suzuki Grand Vitara jatkaa hyvin Suomessa SJ410 Samurain viitoittamalla tiellä. Sen kori on joko viisi- tai kolmiovinen, joka on valittu tähän 1,6-litraisen moottorin yhteyteen. Teräspalkkirunko on galvanoitu, kuten myös korin korroosiolle alttiit kohdat. Kolmiovinen on lyhyempi kuin viisiovinen eli pituus on 386 cm, ja rekisteröity vain neljälle henkilölle. Takana polvitila on hieman pienehkö, mutta sinne mahtuu tilapäisesti kaksi aikuista.

Grand Vitaraan on mahdollista valita Suomessa neljä eri moottoria. Koeajetussa oli pienin eli 1,6-litrainen nelisylinterinen. Vaihteisto on viisivaihteinen käsivälitteinen. Voimansiirron yhteydessä toimii Suzukin Drive Select 4×4 -järjestelmä, jonka avulla kuljettaja voi kytkeä voimansiirron normaalista takavedosta nopeaan nelivetoon ja päinvastoin vain yhdellä katkaisimen liikkeellä, kun nopeus on alle 100 km/h. Kun siirrytään lähes tiettömälle osuudelle tai maastoon, voidaan Grand Vitarassa valita nelivedon maastovälitys. Tämän voi tehdä vain auton ollessa pysäytettynä.

Suzuki Grand Vitara 1,6 kolmiovisena maksaa 162900 markkaa. Seuraava Grand Vitaran malli on 2-litrainen ja viisiovinen, josta joutuu maksamaan 17000 markkaa enemmän. Jos isompia takatiloja ei tarvitse ja tyytyy hieman vaatimattomanpaan kulkuhaluun ja haluaa säästää keskikulutuksessa lähes kaksi litraa, kannattaa ajatella kolmiovista.

(Tiivistelmä Kari Pynnän artikkelista TM 20/99, s. 38)