Pikkuautossa voi olla isoja aineksia. Japanissa lyhyiden, kapeiden, mutta korkeiden autojen edut on oivallettu jo vuosia sitten. Nyt niistä suosituin, Suzuki Wagon R+ pääsee uudistumisensa myötä myös Euroopan perukoille.

Suzukin maine autonvalmistajana perustuu vahvaan osaamiseen pikkuautojen sarjassa. Viime vuosien menestyneimpiä tuotteita ovat olleet Wagon R ja sen Euroopan markkinoita varten hieman paisutettu Wagon R+ alkaen vuodesta 1997. Wagon on jo yli kahden vuoden ajan ollut Japanin myydyin auto, joten tuotteessa täytyy olla ainesta. Nyt esiteltävä uusi Wagon R+ on tehty yhdessä General Motorsin kanssa.

Korirakenne on käytännössä Suzukin käsialaa ja Opel on luovuttanut projektiin kokemuksensa eurooppalaisista tarpeista esimerkiksi jousituksen ja ohjauksen suhteen. Myös monet pinnan alle jäävät komponentit ovat yhteisiä, mutta molemmat merkit käyttävät omia moottoreitaan. Tehtaat sijaitsevat Itä-Euroopassa. Suzuki kasataan Unkarissa Budapestin lähellä ja Opel Puolassa.

Wagon R+:n sisä- ja ulkomittojen suhde on onnistunut. Istuma-asento on ryhdikäs, näkyvyys joka suuntaan hyvä ja käynti sisään ja ulos on vaivatonta.

Ajettavuudessa löytyy selkeästi Opelin makua. Kadunkulmissa ja mutkissa on sähkötoimisella tehostimella varustetun ohjauksen vaste hyvä ja palautus virkeää. Myös jousituksessa voi aistia saksalaismausteet. Ominta aluetta Wagonille ovat luonnollisesti taajamat ja pikkutiet. Moottoritievauhdeissa melutaso alkaa kasvaa ja tuntuma käydä huterammaksi. Moottori (1,3 litraa, 56 kW) kuljettaa Wagonia pirteästi. Tähän on osansa myös onnistuneilla vaihteiston välityksillä.

Suomeen Wagon R+:n tulee näillä näkymin alkusyksystä. Alustavat kaavailut sijoittavat hinnan hieman vajaaseen 90000 markkaan.

(Tiivistelmä Velimatti Honkasen artikkelista TM 7/2000, s. 24)