Tähtitieteilijät julkistivat torstaina uuden upean kuvasarjan siitä, mitä vuonna 1987 taivaalle ilmestyneelle supernovalle on tapahtunut vuosina 1992–2017.

Supernova SN 1987A ilmestyi taivaalle helmikuun 24. päivänä vuonna 1987. Se syntyi, kun 168 000 valovuoden päässä oleva sininen jättiläistähti tuhoutui Suuressa Magellanin pilvessä.

SN 1987A oli kirkkain supernova, joka näkynyt taivaalla vuonna 1604 havaitun Keplerin supernovan jälkeen. Se on myös ensimmäinen supernova, joka on näkynyt taivaalla teleskoopin keksimisen jälkeen. Ei siis ihme, että sitä on tutkittu tarkasti.

Nyt Toronton yliopiston tutkija Yvette Cendes on luonut kuvasarjan, jossa näkyy supernovan jälkipyykki vuosina 1992–2017.

Kuvasarjan voi katsoa alla.

Ennen kuin supernova on räjähtänyt, tuhoon tuomittua tähteä on ympäröinyt pölyrinki. Rinki olis syntynyt, kun supernovaa edeltänyt tähti oli puhaltanut tähtituulena materiaa ympärilleen.

Kuvissa näkyy, miten supernovasta syntynyt paineaalto laajenee ulospäin ja lopulta törmää pölyrinkiin. Vuonna 2001 leviävä supernova-aines törmäsi renkaaseen, jolloin se kuumeni, kirkastui ja alkoi säteillä röntgensäteitä.

Aiheesta on julkaistu tällä viikolla tutkimuspaperi Astrophysical Journal -julkaisussa. Siinä tutkijat kertovat, että supernovan jäänteet eivät ole renkaan muotoisia, samalla tavalla kuin Saturnuksen renkaat, vaan enemmän donitsin tai tarkemmin sanoen toruksen muotoisia.

Toruksen muoto muistuttaa donitsia. Kuva: Wikimedia Commons

Tutkijat myös vahvistavat sen, että paineaallon vauhti on nyt kiihtynyt noin tuhanteen kilometriin sekunnissa. Paineaallon kiihtyminen johtuu siitä, että laajeneva torus on päässyt tunkeutumaan pölyringin läpi, tutkijat sanovat.

SN1987A:n löysivät 24. helmikuuta 1987 Ian Shelton ja Oscar Duhalde Las Campanasin observatoriossa Chilessä sekä heistä riippumattomasti Albert Jones Uudessa-Seelannissa.

Supernova oli nähtävissä eteläisellä pallonpuoliskolla paljain silmin ja se kirkastui +2.9 magnitudin tähdeksi.

Lue lisää SN 1987A:sta Tekniikan Maailman numerosta 7/1987!