Volkswagen Typ 1 eli ”Kupla” on leimallisesti kaksiovien auto.

Kun Kupla 1930-luvulla suunniteltiin, tarkoitus oli rakentaa edullinen pieni perheauto, ja kaksiovinen kori oli helpoin ja halvin ratkaisu siihen.

Takaovet olisivat olleet umpiperäistä koria kalliimmat toteuttaa, ja autosta olisi tullut hieman raskaampi. Lisäksi kaksiovinen kori on usein luonnostaan hieman jäykempi kuin neliovinen.

Tunnetuin toteutus lienee saksalaisen koripaja Rometschin taksi-Kupla 1950-luvulta.

Tämä ei tosin estänyt useitakin tahoja ideoimasta Kuplaan takaovia, ja neliovisiva Kupla-Volkkareita on myös rakennettu. Tunnetuin toteutus lienee saksalaisen koripaja Rometschin taksi-Kupla 1950-luvulta. Kaunis se ei ole – pikemminkin käytännöllinen ja edelleen melko edullinen.

Myös hieman myöhemmin, vuonna 1970, neliovisen Kuplan ajatukseen palattiin, vieläpä oikein Volkswagenin tehtaalla. Tuolloin suunnitteilla oli neliovinen versio ”Super-Kuplasta” eli VW 1303:sta.

Neliovinen Rometsch-koripajan valmistama taksi-Kupla vuodelta 1953. (Kuva Wikimedia)

Mutta, mutta. Kummatkin ehdotukset nelioviseksi Kuplaksi olivat jollain tavalla omituisia. Ne olisivat hukanneet Typ 1:n kauniit alkuperäiset linjat.

Siksi onkin ilahduttavaa nähdä, miten amerikkalainen autoharrastaja on ratkaissut asian. Oheisen kuvan on Instagramissa jakanut Brasilian Kupla-kerho, ja se paljastaa yksinkertaisen mutta tyylikkään toteutuksen.

Kuvassa Kuplan korissa ”takaoven kohta” on leikattu auki ja muotoiltu oveksi. Mutta saranat ovatkin takaosassa ja ovi aukeaa väärinpäin eli ”kaappariovena”.

Erikoiseksi ratkaisun tekee se, että takaovi on vain auton oikealla puolella. Kuskin puoli on aivan normaali, joten auto ei siis oikeastaan ole neliovinen vaan kolmiovinen.

Ratkaisussa ei myöskään ole lainkaan B-pilaria ovien välissä, vaan takaoven lukkolaite on lattianrajassa eli kynnyskotelossa ja etuoven lukkolaite on takaoven etulaidassa. Siten koko Kuplan kylki aukeaa yhdeksi isoksi aukoksi!

Samanlaista ratkaisua on käytetty monissa crew-cab-mallisissa lava-autoissa, joissa etuoven takana on pienehkö, väärinpäin aukeava takaovi. Eikä keskipilaria ole lainkaan.

Nissan Titan King Cab 2017, jossa ovet on toteutettu samalla tavalla.

Miksi Kuplaan ei sitten ihan jo alkujaan rakennettu tällaista takaovea? Ratkaisu saattaa olla saranassa. Kuten kuvasta näkee, on takaovessa vain yksi sarana, ja se on varsin järeä. Voi olla, että 1930- ja 1950-luvuilla tuollaisen saranan koneistaminen olisi ollut liian hankalaa ja liian kallista.

Mutta olisihan tällainen ratkaisu ollut todella hieno!