Kilpa-ajotaustainen autotoimittaja Robert Koistinen kertoo Oho!-kolumnissaan toimittaja- ja kilpa-autoilijauransa kömmähdyksistä, joita ei ole aikaisemmin julkaistu.

***

Toistaiseksi pahin ulosajoni sattui vuonna 1989.

Olin kestävyysajokilpailussa Kemoran moottoriradalla Vetelin kunnassa Pohjanmaalla.

Kilpailu oli Robert Lappalaisen ideoima ja nimeltään Kemora 500 Midnight Race. Kilpailu ajettiin useampana vuonna 1980-luvulla. Olin mukana toista kertaa, joskin edellisenä vuonna olin keskeyttänyt. Paikka kuhisi kansainvälisiä kuljettajia. Katsomossa oli väkeä ja huutoa kuin jääkiekko-otteluissa.

Jokaisessa tiimissä ajoi kaksi tai kolme kuljettajaa. Minä ajoin Janina Österholmin ja Lasse Lehtisen kanssa Volvo 240 Turbolla.

Kilpailu oli nimensä mukaisesti 500 kilometrin mittainen. Naiset ensin, eli Janina otti ensimmäisen ajovuoron. Seuraavaksi ajoi Lasse. Minä oli joukkueemme nopein, joten minulle jätettiin pitkä, lähes kahden tunnin ankkuriosuus.

Ennen ajovuoroani oli juuri satanut. Tämä tiesi sitä, että ajolinjalla oli paikka paikoin yhä lätäköitä. Kapealla linjalla pysytteleminen vaati kovaa keskittymistä.

Puolentoista tunnin ajon jälkeen vasemmasta etukulmasta kuului kova räjähdys. Jarrutin heti vaistomaisesti, mutta poljin painui pohjaan eikä vauhti hidastunut ollenkaan. Nopeutta oli yli 200 km/h.

Rata kaartaa pääsuoran päässä loivasti oikealle, ja kaarteeseen piti jarruttaa. Tiesin heti, ettei se sinne enää käänny. Toisaalta tuntui myös siltä, että eihän tässä enää niin kovaa mennä, ettenkö voisi pysäköidä radan ulkoreunaan.

Vauhtisokeus oli päällä. Ei oikeastaan tarvinnut ohjata radan sivuun, se vain meni sinne. Vasta hiekalla huomasin, että vauhtia oli vielä. Auto muuttui hulluksi gaselliksi. Se otti useamman kymmenen metrin loikkia mutta pysyi onneksi pystyssä. Auto pysähtyi kolmensadan metrin päähän radasta. Ohjautumaton pyörä oli napannut matkalla kannon syleilyynsä. Se oli todella tiukassa.

Jälkikäteisanalyyseissä totesimme, että jarrulevy oli räjähtänyt palasiksi. Pamahdus oli rikkonut myös raidetangon, minkä takia ohjautuvuus heikkeni.

Jarrulevyn palasia oli tullut myös lokasuojasta läpi, mikä vahvisti sitä tulkintaa, että pamahdus oli ollut kova.


Lue aiemmat Oho!-kolumnit:

Ajoimme umpikärry perässämme peilijäässä olevaan alamäkeen, ja yhdistelmä muuttui ”käärmeeksi” – ”Mitenkähän yhdistelmän saisi vakaaksi?”

Olimme harhailleet liikenteessä eksyneenä jo kaksi tuntia – Heitin peliin ainoan osaamani ranskankielisen lauseen

499 euron Volvo sammui kahdensadan metrin ajon jälkeen – Myyjä tuli kysymään hyväntuulisesti: ”Oliko hyvä ajaa?”

Avasimme kalliin avo-Bentleyn katon, ja sieltä kuului erittäin pahaenteinen ääni

Tullivirkailija pyysi avaamaan pakettiautomme takaovet, ja hänen ensireaktionsa oli: ”Mamma mia!”

Etsimme oikeaa hotellihuonetta – suihkusta tuli ulos höyrypilven ympäröimä nuori nainen

Olin saanut Ladan kiihdytettyä 170 km/h nopeuteen – Juuri silloin kaasu juuttui kiinni, ja kiihdytys vain jatkui

Ajoin järven jäällä olevaan jättilätäkköön 150 km/h – Pitkään aikaan en nähnyt yhtään mitään

Saab-Valmetin toimitusjohtaja antoi minulle ”rekvisiitta-avaimet” – mutta kenelle ne kuuluivat?

Harjoittelin vähän kahdella renkaalla ajamista autolla – Jälkiä korjattiin muutama tunti

Jos vuonna 1988 olisi ollut älypuhelimia, tämä sähläilymme olisi varmasti ollut viraalihitti

TM:n testilabrassa oli kaksi poikkeuksellisen kallista autoa – joten tietysti onnistuin kolaroimaan juuri ne

Kun ajoin Porschella motarilla 300 km/h, takapenkiltä kuului suoraa huutoa – Seuraavana päivänä siitä kirjoitti iltapäivälehti

Tullivirkailija löysi salkustani yhdet alushousut, sukat ja pussillisen kolikoita – Hänellä heräsi nopeasti kysymys

Noudatin nopeusrajoituksia liiankin tunnollisesti – Seuraavaksi olin poliisin ruumiintarkastuksessa kuin mikäkin gangsteri

”Morsian” pitää aina pestä ennen palautusta – Tässä kohtaa taksikuskimme höristi korviaan

Näin sain lempinimekseni Fågel-Robbe – puusta löytyi merkkejä yli kahden metrin korkeudesta

Autoni ei noussut ylämäkeen, joten päätin peruuttaa ja ottaa vauhtia. Huono idea

Menin varhain aamulla lentokentällä kahville – äkkiä minut valtasi olo, että jotain tärkeää puuttuu

Testiauto meni romuksi jo ennen testin alkua – palasia lenteli 20 metrin päähän

”Just let it burn”, minulle sanottiin driftingautossa – ilmassa leijaili huolestuttavan paljon savua

Meille alkoi tulla kiire lentokentälle – ja sitten huomasimme ajavamme väärään suuntaan Juutinrauman siltaa

Ajoin komeasti testiradalta ulos metsään – seuraavaksi kolarointiin liittyi kuvauskopteri

Lukitsin itseni vessaan, mutta keksin pomminvarman keinon päästä sieltä ulos

Olin myöhästyä lentokoneesta, koska sinne oli vaikea saada vietyä stilettiä

Autotestin jälkeen vuorossa oli 2 tunnin lepohetki hotellissa – mutta se muuttuikin tulipalon sammutukseksi

Jäimme talvitestissä kiinni television varastamisesta – eräänä iltana vastaanotosta tuli puhelu

Kaikki meni pieleen – Palautimme testiauton maahantuojalle osittain muovipussissa

Näinkin voi käydä: Jäähdyttelykierroksella testiauton ohjaamossa syntyi nyrkkitappelu

Talvitestissä avautui mahdollisuus käydä hiihtämässä, mutta tämän enemmän pieleen voitelu ei olisi voinut mennä

Insinöörit vertasivat kierrosaikojani oikeaan kilpakuskiin, ja paperit olivat pudota lattialle

Edessä oli niin vaatimattoman näköinen hyppyri, että siitä teki mieli hypätä – huono idea

Autotestin kaikki muistiinpanot olivat iPadin muistissa – ja sitten se mystisesti katosi

Nostin Suzukin kahdelle renkaalle unkarilaisella testiradalla – ”Onko siitä pakko kirjoittaa?”

Suzuki Ignis kaatui väistökokeessa, mutta tehtaan omalla testiradalla meitä odotti jotain vielä oudompaa

Käänsin väistökokeessa kiikkerältä tuntuvan Suzuki Ignisin rattia – seuraavaksi menimme katon kautta ympäri

Corvetten jarruun tuli mystinen vika – mekaanikolla oli vaikeuksia pidätellä nauruaan

Pimeydessä meitä odotti renkaita, betonia ja akselinpaloja – Luojan kiitos ettei ajettu täysiä!

Lainasimme salaa työkaverin sanelukonetta testiajoon, ja seuraukset olivat kohtalokkaat

Kaksi TM:n toimittajaa lähti päiväksi testaamaan autoja – saimme aikaiseksi vain valokuvan toimittajan pakaroista

Rengassavua ja järkyttyneitä ilmeitä – ”Sladi” meni vähän pitkäksi

Fiat Abarthilla törmääminen turvakaiteeseen tuli toimitukselle yllättävän kalliiksi

Vaarallinen nokkakolari oli rengastestissä enemmän kuin lähellä

Tein rallikilpailussa täydessä vauhdissa rajun käännöksen – ja sitten näin yleisön ilmeet

Eksyin Puolassa Kris Meeken ralliautolla – ja pian vasemmalla näkyi iso linna

Ajattelin yllättää Hondan insinöörit 360 asteen käännöksellä, mutta en ottanut huomioon yhtä asiaa

Ajoin Mika Salon autolla seinään