Uusi farmarimallinen Audi A6 eli yhtiön omalla kielellä Avant on julkistettu hurjan nopeasti kuukausi sitten Geneven autonäyttelyssä virallisesti esitellyn porrasperäisen mallin jälkeen. Jopa urheilullisen näköisen A6 Avantin linjat on hiottu erittäin aerodynaamisiksi, sillä sen ilmanvastuskerroin on 0,27. Katto laskee perää kohden hyvin loivasti, mikä vaikuttaa osaltaan auton tiloihin.

Niistä ei silti ole tingitty kovin paljon, sillä takaistuimella on enemmän pääntilaa kuin sedanissa. Lisäksi tavaratila on normaalisti 565 litran kokoinen ja laajenee 1 680 litran vetoiseksi, kun kolmeosainen takaistuimen selkänoja taitetaan kokonaan alas.

Takaluukku toimii sähköllä ja tavaroiden turvallisessa kiinnittämisessä auttavat vakiovarusteisiin kuuluvat kiskot tavaratilan lattiassa.

Tekniikka ja varusteet kulkevat käsi kädessä porrasperäisen sisarmallin kanssa. Keulalla on vakion ledivalot, joiden tilalle saa lisähintaan matriisiledivalot. Vakiona tai lisävarusteena löytyvät monipuolinen navigaattori, 12,3 tuuman digitaalimittaristo ja kaksi kookasta kosketusnäyttöä.

Saatavilla on Valcona-nahkaverhoilu, puuviilutus kojelautaan sekä etuistuimien jäähdytys- ja tuuletustoiminnot. Kuljettajan avuksi saa tuulilasin heijastusnäytön ja hän voi yhdessä matkustajien kanssa nauttia Bang & Olufsenin 19 kaiuttimen suomasta äänentoistosta.

Moottorit ovat alkuun sama kuin A6 Sedanissa eli kolmelitrainen V6-bensiini- tai dieselmoottori. Bensiinimoottorin teho on 250 kilowattia ja turbodieselin 210 kilowattia. Kaikissa moottoreissa on 48 voltin sähköjärjestelmä eli ne ovat kevythybrideitä kulutuksen ja päästöjen alentamiseksi.

Uutuuden ajettavuudesta Audi kertoo sen verran, että A6 Avantin sähkömekaanista ohjausta on kehitetty urheilullisemmaksi ja tuntuma on parantunut. Saatavilla on nelipyöräohjaus, jossa takapyörät kääntyvät alhaisissa nopeuksissa jopa viisi astetta, mikä pienentää kääntöympyrää metrillä. Jousitusvaihtoehtoja on neljä, joista ylellisin on mukautuva ilmajousitus.

Audi ei kertonut tässä vaiheessa A6 Avantin aikataulusta, mutta kuulemme siitä varmasti lisää lähikuukausien aikana.