Honda CR-V:n uusin sukupolvi on ollut maailmalla myynnissä jo lähes kahden vuoden ajan, mutta Eurooppaan säädetty malli saadaan markkinoille vasta syksyllä.

Honda muistaa korostaa, että viimeksi kuluneiden viiden vuoden ajan (2013–2017) CR-V on maailman eniten myyty katumaasturi. Tavoitteena on saada hivenen alamäkeen kääntynyt myyntikäyrä nousuun.

CR-V tulee Euroopassa aluksi myyntiin vain yhdellä moottorilla varustettuna. Se on CR-V:hen sopiva versio Civicissä käytettävästä 1,5-litraisesta bensiiniturbosta.

Käsivalintaisen vaihteiston kanssa moottorin suurin teho on 127 kilowattia ja suurin vääntömomentti on 220 Nm. Se on käytettävissä melkein koko moottorin käyntinopeusalueella (1 900–5 000 r/min). CVT-automaatin kanssa tehoa on 142 kilowattia ja vääntömomenttikin on suurempi 243 Nm.

Dieselmoottoria ei ole uuden CR-V:n keulalle tulossa, mutta myöhemmin syksyllä bensiinimoottorinen malli saa rinnalleen hybridin. Sen myynti käynnistyy meillä vuoden 2019 alkupuolella. Käsivalintaisella vaihteistolla varustetun CR-V:n voi valita etu- tai nelivetoisena, automaatti on aina nelivetoinen.

Suorituskykyä voi kuvailla riittäväksi, mutta mikään raketti uusi CR-V ei ole. Automaattivaihteinen kiihtyy nollasta sataan tasan kymmenessä sekunnissa ja saavuttaa kahdensadan huippunopeuden. Käsivalintaisella vaihteistolla varustetut CR-V:t ovat vähän vikkelämpiä. Yhdistetyt kulutukset ovat 6,3 ja 7,1 litran välillä ja hiilidioksidipäästö vastaavasti 143–162 g/km.

Kokoa CR-V:llä on vähän edeltäjäänsä enemmän joka suuntaan. Yksi merkittävimmistä parannuksista on 35 mm kasvanut maavara, joka auttaa autoa selviytymään vähän vaikeammasta maastosta kuin edeltäjänsä. Jotain ennen näkemätöntä CR-V:ssä on lisävarusteena saatava mahdollisuus seitsemään istuinpaikkaan. Valmistaja lupaa, että CR-V on luokkansa tilavin.

Honda CR-V:ssä on paljon uutta alustarakenteissa. Molemmilla akseleilla on hydrauliset jousituksen kiinnitykset, jotka parantavat matkustusmukavuutta. Nelivetoakin on muutettu niin, että voimasta voidaan välittää enimmillään 60 prosenttia takapyörille. Turvallisuutta on tarjolla lujan korin ja kattavan varustelun muodossa.

Suomeen tuotavat mallit tai hinnat kerrotaan lähempänä myynnin aloitusaikaa.