Volkswagen vetäytyi yllättäen rallin kuninkuusluokasta WRC:stä voitettuaan maailmanmestaruuden kolme kertaa peräkkäin. Päätös jätti jälkeensä vuosi sitten monta työtöntä, kuten Sebastien Ogierin ja Jari-Matti Latvalan. Kuten tiedämme, työttömyys ei jatkunut kovin kauaa, vaan herrat löysivät nopeasti uuden työnantajan.

Volkswagen lähtee kiitämään uudelleen rallipoluilla, muttei tehdastallilla, vaan yksityistalleille myytävien Polo GTI R5 -autojen avulla. Ne kilpailevat toiseksi korkeimmalla tasolla, jossa on hurja taistelu ja enemmän merkkejä kuin huipputasolla. R5-ralliauto löytyy muun muassa DS3:sta, Ford Fiestasta, Hyundai i20:stä, Peugeot 208:sta ja Škoda Fabiasta.

Vakioautoon verrattuna Polo GTI R5:ssä on käytetty hyväksi kaikki sääntöjen sallimat mahdollisuudet ja lopputuloksena on hyvin aggressiivisen näköinen ajokki. Keula on melkein kuin rata-autosta ja lokasuojat ovat muhkeat leventäen autoa melkoisesti, minkä jälkeen kokonaisuuden viimeistelee hurjan kokoinen takaspoileri.

Moottorina on nelisylinterinen 1,6-litrainen bensiiniturbo, joka kehittää 200 kilowattia ja 400 Nm. Ne siirretään viisivaihteisen sekventiaalisen vaihteiston kautta kaikille pyörille. Painoa autolla on 1 320 kiloa ja kiihdytyksen nollasta sataan luvataan onnistuvan 4,1 sekunnissa.

Volkswagen Polo GTI R5 luokitellaan ensi kesänä ja autoja aletaan toimittaa asiakkaille pian sen jälkeen. Mikäli kaikki sujuu suunnitelmien mukaan, nähdään uusi ralliauto tositoimissa kauden 2018 loppupuolella.