Jari Kujala, kuva

Taloudellisen ajotavan perusteiden kertaamisen lisäksi mittasimme sen vaikutusta kahdella dieselautolla. Seat Ibiza 1,4 TDI Ecomotive edusti muodikasta ekoautoa ja Volkswagen Polo 1,4 TDI perinteistä pikkudieseliä.

Hiilidioksidipäästöjen pienentäminen on automaailmassa ykköspuheenaihe. Huomio keskittyy autonvalmistajien markkinointiviestinnän vuoksi liikaa pelkkään autotekniikkaan.

Polttoaineenkulutukseen voi kuitenkin vaikuttaa merkittävästi muuttamalla omaa ajotapaansa. Taloudellisin ajotapa on riippuvainen auton moottorista ja vaihteiston välityksistä. Seuraavassa esitettyjä keinoja noudattamalla lähes jokainen kuljettaja kykenee madaltamaan kulutusta.

Hyvä keino oman ajotavan ja sen kehityksen seuraamiseen on auton oma ajotietokone. Vaikka se ei välttämättä ole täysin tarkka, on virhe aina samansuuntainen ja -kokoinen, joten ajotyylin vaikutuksen huomaa siitä kohtuullisen tarkasti.

Jos ei autossa ole ajotietokonetta tai epäilee sen näyttämää, voi kulutusta seurata perinteiseen tapaan tankkausvälein laskemalla kulutus kuljetusta matkasta ja kulutetusta polttoaineesta. Luotettavan tiedon saaminen vaatii auton tankkaamista aina samalla tavalla ja syvemmälle asiaan pääsee, jos jaksaa pitää kirjaa myös ajo-olosuhteista ja kuormituksesta.

 

Ennakointia ja liikenteen lukemista

Pienen kulutuksen saavuttamiseksi pitää opetella arvioimaan ja ennakoimaan tulevia tilanteita. Jos näkee, että eteen kääntyy auto, kannattaa hidastaminen aloittaa heti eikä jarruttamalla voimakkaasti viime hetkellä ja roikkumalla aivan kiinni edessä ajavan puskurissa.

Turhia ohituksia kannattaa myös välttää. Kaupungissa ja taajamissa kannattaa liikennevaloja seurata ja ennakoida, jotta turhat ja voimakkaat jarrutukset sekä pysähdykset jäävät pois. Tutulla reitillä voi oppia liikennevalojen rytmityksen ja käyttää sitä osana ennakointia.

Maantiellä kannattaa katse pitää kaukana, jolloin tien ja muiden tielläliikkujien ennakointi on helpompaa.

Parhaimmillaan taloudellinen ajo ei hidasta matkantekoa lainkaan, päinvastoin. Lisäksi matkustusmukavuus paranee huomattavasti. Ennakoinnin ja valppaan kuljettajan myötä on taloudellisessa ajolla positiivinen vaikutus myös ajoturvallisuuteen.

 

Liikkeellelähtö ja kiihdytys

Pieneen kulutukseen pyrkiessä pitää liikkeellelähdön olla reipas. Ei kuitenkaan niin nopea, että renkaat sutivat tai luistonestojärjestelmä aktivoituu. Jos mahdollista, voi hypätä joidenkin vaihteiden yli – esimerkiksi lähtö ykkösellä liikkeelle ja vaihto sitten suoraan kolmoselle.

Kolmosella kiihdytetään kaupunkiajonopeuteen. Turbodieseleissä vaihdot kannattaa ajoittaa siten, että vaihdon jälkeen kierrosluku on hieman alle maksimiväännön alarajan.

Kun ajonopeus on saavutettu, vaihdetaan viitoselle tai muulle sopivalle ajovaihteelle. Vaihteiden hyppiminen saattaa pitkän päälle kuluttaa vaihteiston synkronointirenkaita, joten sen kanssa kannattaa olla varovainen ainakin, jos vaihtojen yhteydessä kuuluu ylimääräisiä ääniä.

Lumisella ja loskaisilla keleillä kannattaa valita mahdollisimman puhdas linja, jossa pito on parempi ja renkaan vierinvastus pienempi. Kesällä kannattaa välttää karkeaa ja rosoista asfalttia ja ajaa urien vieressä sileämmällä pinnalla.

 

Eteneminen kaupungissa ja maantiellä

Maantiellä ja kaupungilla pätevät samat perusohjeet. Aina kannattaa valita suurin mahdollinen vaihde, jolla moottori toimii hyvin. Kierrokset eivät saa laskea liian alas, jolloin moottori täristää eikä vedä kunnolla. Ajaminen tapahtuu mahdollisimman kevyellä kaasulla. Jos on mahdollista, voi välillä jopa rullailla vapaalla.

Ylämäen lähestyessä kannattaa kerätä valmiiksi hieman lisävauhtia – luonnollisesti nopeusrajoitusten puitteissa. Kun mäki alkaa, ei kannata painaa lisää kaasua, vaikka vauhti hieman hidastuu. Jos vauhti ylämäessä hidastuu liikaa, kannattaa vaihtaa pienemmälle ja hieman nostaa kaasua ennen mäen huippua.

Kaarteisiin ja mutkiin kannattaa ajaa mahdollisimman pehmeällä linjalla, jotta vauhtia tarvitsee hidastaa mahdollisimman vähän. Nopea eteneminen läpi mutkan vähentää kiihdytystarvetta haluttuun ajonopeuteen kaarteen jälkeen. Kaarteissa pitää muistaa, että nopeus on syytä pitää turvallisissa rajoissa ja pyöreämpi ajolinja on haettava pysyen omalla kaistalla.

 

Jarrutus eli hidastaminen

Vauhdin hidastamisessa tärkeintä on ennakointi. Jos jarrupoljinta joutuu painamaan voimakkaasti, on taloudellisuusmielessä virhe jo tapahtunut.

Vauhdin hidastaminen pitää aloittaa mahdollisimman varhain nostamalla kaasu kokonaan ylös ja jarruttamalla moottorilla, jolloin polttoaineen syöttö katkeaa.

Kun moottorin kierrokset laskevat lähelle joutokäyntinopeutta tai hidastustarve on saavutettua hidastumista suurempi, täytyy vaihtaa pienemmälle vaihteelle.

Viimeisintä mahdollista pienemmälle vaihtokohtaa voi hakea auton ajotietokoneen hetkellisen kulutuksen avulla. Siitä näkee, millä kierrosluvulla polttoaineen syöttö alkaa ja on syytä vaihtaa pienempi vaihde.

 

Muita yleisiä ohjeita

Jotta auto toimisi hyvin ja olisi taloudellinen, täytyy sitä huoltaa säännöllisesti. Tukkeutunut ilmansuodatin tai muu häiriö moottorissa nostaa kulutusta varmasti.

Tärkein itse tehtävä toimenpide on rengaspaineiden tarkastus. Väärä rengaspaine vaikuttaa kasvaneen kulutuksen lisäksi myös auton ajettavuuteen ja turvallisuuteen. Nykyisissä renkaissa voi hyvin käyttää muutaman kymmenyksen suositeltuja paineita korkeampia arvoja.

Autosta kannattaa kerätä pois kaikki sinne unohtuneet turhat tavarat. Ylimääräinen paino lisää kulutusta joka kiihdytyksessä. Kattotelineet ja suksiboksit kasvattavat ilmanvastusta ja lisäävät kulutusta maantie- ja moottoritieajossa merkittävästi.

 

Miten ajotapa vaikuttaa, oikeasti?

Testasimme oikean ajotavan merkitystä kulutukseen kahden kuljettajan avulla.

Toinen edusti normaalia autoilijaa, joka ajaa autolla vuodessa kymmeniä tuhansia kilometrejä, mutta ei ole miettinyt ajotapaansa kulutusta silmällä pitäen. Taloudellista ajotapaa edusti kokeessa kokenut taloudellisuusajokuljettaja.

Ensimmäiset mittauskierrokset autoilla ajettiin kuljettajan oman tyylin mukaan. Sen jälkeen pidettiin palaveri, jossa taloudellisuusajokuljettaja neuvoi koekuljettajaa pääpiirteittäin, kuinka ajaa taloudellisesti.

Tulos kokeesta oli selvä. Ensimmäisillä kierroksilla kulutus oli molemmilla testiautoilla 6,8 l/100 km. Opetuksen jälkeen lukemat putosivat 5,9 litraan.

Keskinopeus oli kaikissa mittausajoissa 1 km/h tarkkuudella sama, 40 km/h. Kulutus kaupunkiradalla laski 0,9 litraa eli 13 prosenttia sataa kilometriä kohden. Tämä tarkoittaa yhtä suurta pudotusta polttoainekuluissa ja hiilidioksidipäästöissä.