Volkswagen haluaa nousta sähköautojen ylivoimaiseksi ykkösmerkiksi, mihin tähdätään MEB-perusrakenteen (Modular Electric Matrix) avulla.

Vuoden 2022 loppuun mennessä Volkswagenilla on suunnitelmien mukaan 27 uutta sähköautomallia, jotka on kaikki tehty MEB:lle. Suurilla tuotantomäärillä saadaan yhtiön näkemyksen mukaan markkinoille kiinnostavia malleja kohtuulliseen hintaan.

Saksalaisten mielestä on tärkeää, että uusi perusrakenne ei ole polttomoottoriautoissa käytetystä muunnettu, vaan se on alusta alkaen kehitetty pelkästään sähköautoihin. Kehitystyö on jo niin pitkällä, että ensimmäiset ID-viistoperät tulevat tuotantoon Zwickaussa vuoden 2019 loppupuolella.

Volkswagen on jo ennustanut, että sen ID-malleihin siirtyminen on teknisesti yhtä valtava loikka kuin aikanaan harppaus takamoottorisesta Kuplasta etuvetoiseen Golfiin. Konserni käyttää suuruuden ekonomiaa päästäkseen ”sähköauto kaikille” -tilanteeseen.

Yhtiön väitteet eivät ole liioittelua, sillä jo ensimmäisessä aallossa konserni valmistaa yli kymmenen miljoonaa autoa tälle perusrakenteelle. Ne kattavat suuren valikoiman pikkuautoista Bulli-pakettiautoon ja -pikkubussiin.

Akut sijoitetaan laajalle alueelle auton lattiaan, jolloin painopiste on alhaalla ja matkustamossa on runsaasti tilaa. Akkujen energiasisältö voi olla myös suuri, millä saadaan pitkä toimintamatka. Ennakkotietojen mukaan esimerkiksi ensimmäistä viisiovista I.D:tä tehdään kolmena versioina, joissa on erikokoiset akustot ja moottorit. Tarjolle tulee halpa perusmalli, ripeämpi ”GTI” ja lähes urheiluautomainen huippumalli.

Volkswagen on ennustanut, että sen sähköauton hinta alittaa Tesla Model 3:n usealla tuhannella eurolla. Mikäli he onnistuvat puristamaan sähköautonsa hinnan alle 30 000 euron, niin muutoksen aika on lähempänä kuin moni on uskonut.