Syksyllä esiteltävä seitsemännen sukupolven Golf ja tulevat Volkswagen Groupin mallit tehdään tälle perusrakenteelle.

Ensimmäisenä uuden sukupolven Volkswagen-konsernin malleista esitellään uusi Audi A3, jonka vuoro on ensi kuussa Geneven autonäyttelyssä. Konserni käyttää uudesta perusrakenteesta nimeä MQB eli ”Modularer Querkasten”, joka tarkoittaa helposti muunneltavaa rakennetta.

Volkswagen on käyttänyt uuden perusrakenteen suunnitteluun valtavasti aikaa ja rahaa, mutta se on erittäin muuntuva. Sitä tullaan käyttämään seuraavien sukupolvien malleissa aina Polosta Passatiin ja Sharaniin. Vastaavalla tavalla se on käyttökelpoinen lähes kaikissa Audin, Seatin ja Skodan malleissa.

Perusrakenteen salaisuus on sen joustavuus akselivälin pituuden, raideleveyden, pyöräkoon ja istuinten sijoituksen suhteen. Ainostaan etäisyys etuakselista paloseinään on kiinteä, ja se on 40 mm pidempi kuin nykyisessä Golfissa. Yksi uuden rakenteen pääperiaatteista on keveys ja seuraavan sukupolven Golf onkin yli 50 kiloa nykyistä kevyempi.

Sama perusrakenne tarkoittaa sitä, että erilaisista akseli- ja raideväleistä huolimatta hyvinkin erikokoiset autot voidaan valmistaa samalla tuotantolinjalla. Toisin sanoen ainakin teoriassa Skoda Fabiaa ja Volkswagen CC.tä voitaisiin tehdä samalla tehtaalla.

Toinen uuden joustavan perusrakenteen erityispiirre on yhtenäinen (poikittainen) moottorin sijoitus, oli se sitten poltto- tai sähkömoottori. Perusrakenteen tavoin Volkswagen on kehittänyt myös moduulirakenteiset bensiini- ja dieselmoottorit (MOB ja MDB).

Bensiinimoottorien tehojen kerrotaan olevan 44 ja 110 kW välillä, mutta samasta perustasta tehdään varmasti tehokkaampiakin moottoreita. Dieselmoottorien tehot ovat 66 ja 140 kW välillä. Uudella moottoriperheellä konserni pystyy vähentämään eri moottorien määrää 90 prosentilla.