Setä muuttaa talveksi Espanjaan. Siskon perheelle ja monille muille riittävät läpi vuoden joukkoliikenteen tarjoamat palvelut. Työkaveri nosti autonsa talvikuukausiksi kokonaan pukeille ja naapurikin pääsee liikenteeseen lämpimästä tallista. Mutta entäs minä? Samassa talvessa ollaan, mutta oman auton ja olosuhteiden armoilla. Millaista autoa olisi ilo kaivaa hangesta? Millä voisi turvallisimmin ajaa kohti kevättä?

Audi A4 2,0

BMW 520i Comfort

Chrysler PT Cruiser 2,0 M5 Limited

Citroén Xsara Picasso 1,8i 16v

Ford Mondeo 1,8 (92 kW) Ambiente 4-ov.

Honda Civic 1,4i S 4-ov.

Lada 110 Sedan Festival 1,5 16v<7li>

Mazda 323 HB 1,6 Exclusive

Mercedes-Benz C 180 A

Nissan Almera 1,8 Sedan Comfort

Opel Corsa 1,2 16V Comfort 5-ov.

Peugeot 607 2,2

Saab 9-3 2,0t SE 5-ov.

Seat Leon 1,6 Stella

Skoda Fabia 1,4 44 kW

Suzuki Wagon R+ 1,3 GL

Toyota Avensis 2,0 D4 Linea Sol 4-ov.

Volkswagen Passat 2,0 Comfortline

Volvo S60 2,4 (103 kW)

Tekniikan Maailman alkuperäinen talvitesti-idea on edelleen äärimmäisen demokraattinen. Otetaan mukaan autoja yli luokkarajojen, asetetaan ne samalle lähtöviivalle ilman ennakkoluuloja, testataan talviominaisuudet ja julistetaan testin päätteeksi vuoden talviauto.<7p>

Menneet testit ovat osoittaneet, että auton koon tai hinnan perusteella ei suinkaan voi päätellä sen selviytymiskykyä läpi pimeimmän, kylmimmän ja hankalimman vuodenaikamme. Tällä tyylillä talvitestiä ei kuitenkaan pitkään aikaan ole tehty, joten on vihdoin aika kokeilla, kuinka menetelmä uuden tuhatluvun automallien kesken toimii.

Vuosi 2000 oli automaailmassa vilkas. Uutuuksia ja uudistuksia tuli kuluttajien ulottuville tiheään tahtiin. Suurinta osaa niistä olemme jo ehtineet koeajaa ja verrata myös kilpailijoihinsa. Ensimmäisen talven kohdatessaan ne ovat kuitenkin samalla viivalla. Vuoden talviauton arvonimestä kilpailee 19 osanottajaa. Niistä edullisin on runsaan 70 000 markan hintainen Lada. Toista ääripäätä edustaa melkein 200 000 markkaa kalliimpi BMW.

Viritämme mittalaitteet kuntoon, värväämme päästö- ja valolaboratoriot ylitöihin, viemme autot Lapin vaativiin olosuhteisiin ja laitamme talviominaisuudet järjestykseen.

(Tiivistelmä Velimatti Honkasen, Hannu Ahosen, Jari Pitkäjärven ja Jarmo Sukavan artikkelista TM 3/2001, s. 18-45)