Yksi rengastehtaiden kovimpia haasteita on kitkatason eli pitokyvyn parantaminen talvisissa olosuhteissa. Pelkkä hyvä pitokyky ei kuitenkaan tee renkaasta erinomaista. Tarvitaan myös muita ominaisuuksia, helppoa hallittavuutta, suuntavakavuutta, kykyä vastustaa sohjoliirtoa, meluttomuutta ja jopa kesäkeliinkin sopivia ominaisuuksia. Vertailussamme on otettu huomioon tärkeimmät ominaisuudet tekemällä 14 erilaista koetta renkaiden välisen paremmuuden selvittämiseksi.

Nastarenkaat:

Agi Sarek 2

Aurora W403

Continental WinterViking 1

Gislaved Nord Frost 3

Goodyear Ultra Grip 500

Kumho KW-11

Michelin Ivalo

Nokian Hakkapeliitta 2

Kitkarenkaat:

Agi Soft Sarek

Bridgestone Blizzak WS-50

Continental ContiVikingContact 2

Goodyear Ultra Grip 6

Michelin Maxi Ice

Nokian Hakkapeliitta Q

Talvirenkaista puhuttaessa ei voi välttää keskustelua nasta- ja kitkarenkaiden välisestä erosta. Monella autoilijalla tuntuu olevan vankka mielipiteensä asiasta. Rengastyypin valinta ei ole yksiselitteinen. Varsinkin nastattomista renkaista on monella kuitenkin virheellisiä käsityksiä. Usein kuulee sanottavan, että kitkarenkailla tulee toimeen hyvin, kun ajetaan pääasiassa kaupungissa ja etelän suolatuilla teillä. Kaupungissa, missä on paljon liikennettä ja bussit hiertävät lumisen pinnan kiiltävän liukkaaksi, on nastoista suurempi apu kuin pohjoisessa lumisilla teillä ajavalle. Pääteitä ajavan on syytä muistaa, että kitkarengas on kompromissi jää- ja märän kelin pidon välillä. Hyvä kitkarengas voi olla märäksi suolatulla päätiellä arvaamattoman liukas.

Yksi kitkarenkaan vahvoista puolista on se, että talvirenkaat voi vaihtaa hyvissä ajoin alle eikä keväällä ole kiire vaihtaa niitä pois. Kitkarenkaat voi myös ajaa kesällä loppuun, kunhan muistaa huonot märänkelin ominaisuudet ja huojakkuuden, mikäli kulutuspintaa on vielä paljon jäljellä. Kulunut kitkarengas ei ole äkkinäisissä väistöissä yhtä vaikeasti hallittava kuin uusi. Vertailussamme on mukana merkittävimmät nasta- ja kitkarenkaat markkinoiltamme sekä pari vaihtoehtoa halvempaa ratkaisua hakevalle. Näistä on hyvä lähteä suunnittelemaan rengasvalintaansa.

Rengastestien tulokset ovat joskus hämmentäviä. Keski-Euroopassa saadut testitulokset eivät tunnu menevän lainkaan yksiin pohjoismaisten rengasvertailujen kanssa. Kysymyksessä ei kuitenkaan ole virhe, vaan eri tuotteista ja erilaisista arvostuksista. Hyvä talvirengas ei ole kesärengas. Se on tärkeätä muistaa. Kesäominaisuuksista on jouduttu tinkimään, jotta renkaalle saadaan kunnon talviominaisuudet. Rengasvertailumme ottaa huomioon myös kesäisemmät ajo-olosuhteet, kuitenkaan painottamatta niitä liikaa. Turvallisuuden kannalta talviominaisuudet ovat sittenkin tärkeämmät.

(Tiivistelmä Jukka Antilan ja Timo Mäkelän artikkelista TM 16/02, s. 62-71)