Talvirenkaiden ostaminen on pahimmillaan melkoista arpapeliä. Vaihtoehtoja on aivan liikaa, ja uusia, tuntematomia merkkejä ja malleja ilmaantuu markkinoille kaiken aikaa. Kaikkien pito on mainosten mukaan loistava, ja vieläpä kaikilla keleillä. Se ei tietenkään ole mahdollista, vaan jostain on aina tingitty.

Rengaskoko 205/55 R16; testiauto: Ford Focus

NASTARENKAAT

  • Bridgestone Blizzak Spike-01
  • Continental ContiIceContact
  • Dunlop Ice Touch
  • Gislaved Nord Frost 100
  • Goodyear Ultragrip Ice Arctic
  • Hankook Winter I*Pike RS
  • Jinyu Winter yw53
  • Michelin X-Ice North 3
  • Nokian Hakkapeliitta 8
  • Nordman 4
  • Pirelli Ice Zero
  • Sunny Winter-Grip SN3860
  • Vredestein Arctrac

KITKARENKAAT

  • Bridgestone Blizzak WS70
  • Continental ContiVikingContact 6
  • Dunlop SP Ice Sport
  • Goodyear Ultra Grip Ice2
  • Kumho I’Zen KW31
  • Maxxis Arctictrekker
  • Michelin X-Ice XI3
  • Nokian Hakkapeliitta R2
  • Pirelli Icecontrol Winter
  • Sailun Ice Blazer WSL2
  • Sunny Snowmaster SN3830
  • Vredestein Nord-Trac 2

Renkaan ominaisuuksien tasapainottaminen ei ole ihan yksinkertainen asia. Pienilläkin kehitysbudjeteilla taistelevien valmistajien osaaminen yleensä riittää siihen, että renkaaseen saadaan rakennettua yksi tai kaksi hyvällä tasolla olevaa ominaisuutta, jos muut voi unohtaa.

Jää- ja märkäpidon yhdistämisen haasteen lisäksi renkaaseen on pystyttävä rakentamaan myös riittävän pieni vierinvastus, mikä on markkinoille hyväksymisen ehtona.

Kuten jääpito, vierinvastuskin on jossain määrin vastakkainen ominaisuus märkäpidon kanssa.

Kun kaikkia ominaisuuksia ei joko osata tai haluta parantaa, on rengasvalmistajan vain yksinkertaisesti päätettävä, miten kompromissi tehdään.

Valitsimme testiin 13 nasta- ja 12 kitkarengasta. Suurimpien valmistajien osalta valinta oli helppo, ja kaikki merkittävät merkit ja mallit otettiin mukaan. Sen lisäksi valittiin muutama niinsanottu kakkosmerkki: nastarenkaissa Goodyearilta otettiin myös Dunlop, Continentalilta Gislaved ja Nokialta Nordman.

Usein nämä kakkosmerkit sisältävä astetta tai paria vanhempaa tuotekehitysosaamista ja voivat siten olla ominaisuuksiltaan hieman puutteellisia lippulaivaan verrattuna.

Aasialaisten kasvava panostus talvirengasmarkkinoilla näkyy myös testivalikoimassa, ja mukana oli nyt peräti seitsemän korealaisen tai kiinalaisen valmistajan tuotetta, hyvällä tai vähemmän hyvällä menestyksellä.

Testivoittajien ero häntäpäähän ja myös keskikastiin oli niin nasta- kuin kitkarengassarjassakin selvä. Keskitason rengaskin voi olla erinomainen valinta Suomen talveen, erityisesti jos renkaan valitsee omiin tarpeisiin soveltuvaksi. Halvimpia mahdollisia ei sen sijaan kannata valita, vaikka ilmaiseksi saisi.

(Tiivistelmä TM:n 17/14 artikkelista s. 10-21)