Kiinassa syntyy tällä hetkellä uusia sähköautojen valmistajia kuin sieniä sateella. Osa on esitellyt erittäin futuristisia autoja, joissa muotoilussa on unohdettu polttomoottoristen autojen perinteiset linjat. Toiset taas, kuten Sinogold, ovat tyynen rauhallisesti kopioineet markkinoilla olevan mallin ja asentaneet siihen uuden tekniikan.

Pieni vertailu on varmasti paikallaan, sillä voihan olla, että silmämme vain valehtelevat. Sinogold GM3 on 18 mm pidempi, 19 mm leveämpi ja 3 mm korkeampi kuin Citroën. Ja akseliväli on täsmälleen sama 2,84 metriä. Mutta voimalinjassa on eroa, sillä GM3 on sähköauto ja tuota vaihtoehtoa Citroën ei tarjoa.

Sinogold on valtion omistama sähköautovalmistaja Shandongin provinssista. GM3 on heidän ensimmäinen henkilöautonsa. Sitä seuraavat katumaasturi ja tavallinen sedan, nekin siis sähköautoja.

Sähkömoottori kehittää 120 kilowattia ja se on sijoitettu etuakselille. Toimintamatka on kolmesataa tai neljäsataa kilometriä sen mukaan, valitseeko autoon 55 kWh tai 66 kWh akuston. Lataamien vie valmistajan mukaan aikaa 220 voltin virralla kahdeksan tuntia ja pikalaturilla 80 prosentin tasoon 40 minuuttia.

Kilpailutilanne on Kiinassa kaksikon välillä mielenkiintoinen, sillä Sinogold GM3:n hintahaitari on tukien jälkeen 163 800 – 183 800 juania. Citroën C4 Grand Picasso on Kiinassa tuontiauto, jossa on 121 kilowattia kehittävä 1,6-litrainen bensiiniturbo ja sen viralliset hinnat ovat 229 800 – 253 800 juania. Koska myynti on sujunut huonosti auton Citroënin saa 179 800 juanilla (noin 25 000 euroa). Toisin sanoen sama ulkonäkö, sama teho, sama hinta, valinta on asiakkaan.

Kuvat: CarNewsChina