BMW:n uusi sähköauto i3 saa Frankfurtin autonäyttelyssä rinnalleen urheiluautojen luokkaan sijoittuvan i8-pistokehybridin.

Uusi BMW i8 on 4,69 metriä pitkä, 1,94 metriä leveä ja 1,29 metriä korkea 2,8 metrin akselivälille rakennettu urheiluauto, jonka ilmanvastus on hiottu alhaiseksi 0,26:een. Lotuksen perustajan Colin Chapmanin mielestä suorituskyvyn perusta on keveys, ja BMW on noudattanut samaa periaatetta puristamalla kookkaalla akustolla varustetun i8:n omamassan 1 490 kiloon.

Takapyörät saavat voimansa kolmisylinteriseltä ahdetulta 1,5-litraiselta bensiinimoottorilta, joka kehittää 170 kW. Etupyöriä puolestaan liikuttaa 96 kW:n tehoinen sähkömoottori. Moottorien yhteisteho on 266 kW ja suurin vääntömomentti 570 Nm, mikä antaa nelivetoiselle autolle melkoisen suorituskyvyn.

Kiihdytykseen nollasta sataan ei kulu aikaa kuin 4,5 sekuntia ja huippunopeus on rajoitettu 250 km/h. Yhdistetyn kulutuksen luvataan jäävän alle 2,5 l/100 km. Akuston saa ladattua kotitalousvirralla täyteen 1,5 tunnissa, minkä jälkeen pelkällä sähköllä voi ajaa noin 35 kilometriä. Toimintasäde on Comfort-asetuksilla 500 kilometriä ja Eco Pro -asetuksilla parikymmentä prosenttia enemmän.

BMW i8 tulee myyntiin vuoden 2014 aikana ja suurimman osan ostajista uskotaan löytyvän Yhdysvalloista.