Etelä-Amerikassa pikkuautoista kehitetyt itsekantavalla korilla varustetut avolavat ovat erittäin yleisiä. Volkswagen esittelee uuden näkemyksensä sellaisesta Sao Paulon autonäyttelyssä marraskuun 6. päivänä.

Volkswagen ei ole vielä kertonut uuden mallinsa nimeä, mutta lupaa sen olevan tavallisuudesta poikkeava. Siihen on koottu valmistajan mukaan parhaat ominaisuudet avolavapakettiautoista ja katumaastureista. Yksityiskohtiin puuttumatta, koemallissa on kuulemma innovatiivinen muunneltava kuormatila, mikä tarkoittanee monikäyttöistä lavaa. Sitä voi jatkaa kääntämällä ohjaamon takaseinän sisään.

Tuo ei kuitenkaan ole mitenkään vallankumouksellinen keksintö, vaan vastaavaa on nähty aiemminkin. Samanlainen ratkaisu oli nimittäin ihan tuotannossakin muun muassa Chevrolet Avalanchessa.

Taajamiin tarkoitettu auto on nähtävästi enemmän elämäntyyli-avolava kuin varsinainen työkalu. Perusrakenne on Volkswagenin monipuolisesti käyttämä MQB ja koemallissa on neliveto. Kooltaan ensi viikolla nähtävä koemalli on selvästi pienempi kuin Amarok.

Volkswagen ei ole vielä kertonut, pääseekö viime keväänä New Yorkin autonäyttelyssä esitelty kookkaampi Tanoak-koemalli tuotantoon. Sen sijaan Volkswagen on jo vahvistanut, että pian nähtävään koemalliin perustuva avolava esitellään Brasiliassa vuonna 2020.

Volkswagen meni jopa niin pitkälle, että kertoi tuotantomalli olevan lähes samanlainen kuin koemalli. Sitä tullaan myymään myös muualla maailmassa. Viimeistä lausetta ei ole tarkennettu, joten pienen VW-avolavan tulo Eurooppaan on vielä hyvin epävarmaa.