Ford paljastaa tänään illalla Lontoossa uuden sukupolven Focuksen, mutta antoi kuvat ja tiedot käyttöömme jo muutama tunti etukäteen. Focus on täysin uusi perusrakennetta myöten, ja Suomeen auto on tulossa kesällä.

Jo ennakkokuvista on saatu suhteellisen hyvä käsitys, miltä uutuus tulee näyttämään. Ford ei ole keksinyt autoa uudelleen, vaan Focus on edelleen pienempään keskiluokkaan sijoittuva perheauto, joka haluaa entistä pontevammin haastaa luokan ykköspaikkaa hallitsevan Volkswagen Golfin. Eväinä ovat moderni tekniikka, Fordeille tunnusomainen erinomainen ajettavuus, hyvät tilat ja mukavuus.

Uuden C2-perusrakenteen myötä akseliväliä on venytetty 53 millimetrillä, mikä antaa lisää vapauksia sisätilojen suunnitteluun ja mahdollistaa myös rengaskoon kasvattamisen. Viisiovisen mallin kokonaispituus on nyt 4,378 metriä eli vajaat kaksi senttimetriä nykymallia enemmän. Korkeus ja leveys ovat käytännössä ennallaan.

Toinen Suomessa myytävä korimalli on Wagon eli farmari, joka on 29 cm pidempi. Kolmiovista ei ole tulossa, mutta porrasperäversio tehdään ainakin Kiinan ja Pohjois-Amerikan markkinoille.

Farmarimalli Wagon on 29 cm viisiovista pidempi. Tavaratilaa on täysin laajennettuna 1 650 litraa.

Muodoiltaan uusi Focus on helppo tunnistaa Fordiksi, mutta yhtä selvästi se on erilainen kuin edeltäjänsä. Nykyiseen tyyliin tuulilasia ja siten koko matkustamoa on siirretty taaksepäin, ja autolla on entistä selkeämpi keulaosa. Takavalot on jaettu niin, että osa niistä nousee ylös takaluukun mukana.

Sisällä ilme on paljon entistä rauhallisempi, mikä olikin ainoa oikea kehityssuunta. Vaihteenvalitsin on automaattivaihteisissa malleissa nyt tilaa säästävä rulla.

Uutuus on Focuksen neljäs sukupolvi. Ensimmäinen Focus esiteltiin 20 vuotta sitten, jolloin se tuli ikonisen Escortin seuraajaksi. Nyt poistuva malli saapui markkinoille 2011. Käytännössä koko maailmassa myytyä mallia on tehty kahdessa vuosikymmenessä yli 16 miljoonaa. Niistä Euroopassa on myyty melkein 7 miljoonaa.

Uutta Focus-mallistossa on uuden Fiestan tapaan maastohenkinen Active-versio. Myös urheilullispainotteinen ST-Line ja ylellinen Vignale ovat tuttuja teemoja Fordin muista mallisarjoista.

Räätälöintimahdollisuudet ovat kertaluokkaa monipuolisemmat kuin poistuvassa mallissa. ”Normaaleina” varustetasoina säilyvät Trend- ja Titanium.

Moottoreina on ensi vaiheessa kaksi kolmisylinteristä bensiini- ja kaksi nelisylinteristä dieselmoottoria. Perusmallissa on päivitetty versio 1,0 Ecoboostista joko 63, 74 tai 92 kilowatin tehoisena. Uusi, Fiesta ST:ssä jo esitelty 1,5 Ecoboost tarjotaan Focuksessa 110:n ja 134 kilowatin tehoisena. Erikoista näissä moottoreissa on yhden sylinterin lepuutustoiminto.

Ecoblue-dieseleistä uuden 1,5-litraisen teho on 70 tai 88 kW ja vääntö 300 Nm, 2,0-litraisessa arvot ovat 110 kW ja 370 Nm.

Focus Active samoin kuin kaikki muutkin varusteversiot tulevat tarjolle sekä viisiovisena että farmarina.

Kaikkiin moottoreihin liittyy kuusivaihteinen manuaalivaihteisto, mutta useimmat saa myös kahdeksanvaihteisen automaatin kanssa.

Voimalinjojen suhteen Ford ei ole ihan kehityksen etulinjassa, sillä hybridi- tai sähköversioista ei vielä kerrottu mitään. Myös ST- ja RS-versiot lienevät kehitteillä, mutta niistä kerrotaan sitten aikanaan.

Alustaratkaisujen periaatteet ovat ennallaan. Pienempitehoisissa bensiinimalleissa on takana yhdystukiakseli ja tehokkaammissa monivarsituenta. Ensi kertaa Focukseen on nyt saatavilla säätyvä iskunvaimennus.

Vakiona on kolme ajotilavalintaa (Normal, Sport, Eco) ja säätyvällä vaimennuksella tulevat vielä lisäksi Comfort ja Eco-Comfort. Urheilullisuutta vaalivassa ST-Linessa jousitus on 10 m matalampi ja katumaasturihenkisessä Activessa puolestaan 30 mm korkeampi.

Avustinjärjestelmien osalta Ford haluaa asettua luokkansa huipulle. Kaikki ei tietenkään ole vakiona, mutta saatavilla ovat esimerkiksi mukautuva vakionopeudensäädin ruuhka-avustimella ja siihen liittyvä kaistallapitoavustin, joka pitää auton keskellä kaistaa. Yksi turvavaruste on myös ennakoiva ohjaustehostin, joka auttaa kuljettajaa väistämään esteen.

Uusi Focus on ensimmäinen Ford-malli Euroopassa, johon saa tuulilasin heijastinnäytön. Myös täysautomaattinen pysäköintiavustin, joka hoitaa itse myös automaattivaihteiston käytön, on saatavilla.

Ajovaloihin liittyy uusi toiminto. Ennakoiva kaarrevalo toimii kameran avulla ja kääntää valokeilaa kaistaviivojen mukaan jo etukäteen. Valokeilaa säädetään myös liikennemerkkien perusteella esimerkiksi risteystä tai liikenneympyrää lähestyttäessä.

Tieto-viihdejärjestelmää operoidaan 8-tuumaisen kosketusnäytön kautta. Käyttöjärjestelmä sisältää nyt ensi kertaa myös suomen kielen. Luonnollisesti liitettävyys on huippuluokkaa. Vakiovarusteisen modeemin avulla voi luoda paikallisen langattoman verkon kymmenelle laitteelle.

TM on paikalla Focuksen julkistustilaisuudessa.  Lisää tietoa on luvassa kun pääsemme tutustumaan autoon ja sen suunnittelijoihin lähemmin.

Artikkeli on julkaistu 10.4.2018 klo 14:25 ja sitä on päivitetty klo 16:51: Lisätty farmariversion ja Active-mallin kuvat. Päivitetty ohjaamokuva. Päivitetty 11.4. klo 17:50: muutettu Active-mallin kuvateksti.