Kun Volkswagen oli vuosina 2013–2016 voittanut neljä kertaa kaikki mahdolliset rallit korkeimmalla tasolla, yhtiö päätti vetäytyä WRC-sarjasta. Pian sen jälkeen yhtiö kertoi, että se alkaa rakentaa vähän kesympiä R5-luokan autoja asiakkaille. Ja kuinka ollakaan, niillä ajetaan vuodesta 2019 alkaen myös valmistajien maailmanmestaruudesta.

Tapansa mukaan Volkswagen ei lähde soitellen sotaan, vaan se on valmistautunut tulevaan kauteen todella huolellisesti. Polo GTI R5:tä on kehitetty yli puolentoista vuotta.

Autoa on testattu yli 10 000 kilometrin verran erilaisilla alustoilla ja keleillä. Tavoitteena on tietenkin, että joku asiakastalleista tai ne yhdessä tuovat Volkswagenille jälleen maailmanmestaruuden.

Moottorina autossa on ahdettu 1,6-litrainen, joka kehittää kaksisataa kilowattia ja 400 Nm vääntömomentin. Sen jatkeena on viisivaihteinen sekventiaalinen kilpavaihteisto. Autossa on kiinteä neliveto.

Kasvaneen voiman ja pidon ansiosta ralli-Polo on huomattavasti DSG-vaihteistolla varustettua siviilimallia nopeampi. Kiihdytys nollasta sataan onnistuu Polo R5:llä 4,1 sekunnissa, kun vakiomalli tarvitsee aikaa 6,7 sekuntia. Yhtenä syynä parempaan suorituskykyyn on tietenkin ralliauton alhaisempi 1 230 kilon omamassa.

Uuden Polo GTI R5:n ulkonäkö on haluttu pitää mahdollisimman samanlaisena kuin siviilimallissa. Lehdistökuvissa olevassa autossa on punaista, valkoista ja mustaa yhdistävä naamioväritys, mutta asiakkaat tietenkin pistävät autoon omat värinsä. Jopa auton hunajakennomainen etusäleikkö on samantyylinen kuin tavallisille asiakkaille myytävässä Polo GTI:ssä.

Ensimmäiset Volkswagen Polo GTI R5:t voidaan nähdä kansainvälisissä ja kansallisissa ralleissa jo tämän vuoden lopulla, mutta varsinaisesti toiminta alkaa kaudella 2019.