Toissa vuonna, ja varmasti parina edellisenäkin, moottoripyörävalmistajilla oli Euroopassa iso urakka EU:n vaatimien tyyppihyväksyntäuudistusten kanssa. Esimerkiksi lukkiutumattomat jarrut tulivat pakolliseksi lähes kaikkiin uutena myytäviin pyöriin joko vuoden 2016 tai 2017 alusta alkaen.

Vain kevareihin jäi harkinnan varaa abs-jarrujen ja yhdistelmäjarrujen väliltä.

Sama EU-asetus määräsi myös Euro 4 -päästömääräysten käyttöönotosta, joiden seurauksena pyörille on alettu ilmoittaa myös viralliset CO2-päästöarvot. Ja vaikka moni mp-maailmassa tuntee asetuksen Euro 4 -lainsäädäntönä, on siinä kerrottu vaatimukset myös Euro 5 -päästömääräysten käyttöönottoon liittyen. Niiden vaikutukset näkyvät uusissa pyörissä viimeistään vuonna 2020.

Tänä vuonna ei vaadita kuitenkaan mitään uutta, joten prätkäteollisuus tuntuu vetävän hieman henkeä. Teknologian tasolla uutta on vain vähän tarjolla. Muutama merkki esittelee uusia moottoreita, ja Kawasaki laajentaa mekaanisen ahtimen käyttöä, mutta esimerkiksi sähköprätkien tarjonta ei toistaiseksi laajene, ainakaan Suomessa.

Uutuuksia esitellään tulevalle kaudelle aika maltillisesti, ja trendit ovat tutut: katumaasturit, leposohvat ja retromodernit pyörät raivaavat itselleen lisää reviiriä. Katteettomiin katupyöriinkin on tarjolla pari mielenkiintoista uutuutta. Katsotaanpa mitä tuleman pitää.


Pienet GS:t uusiksi

BMW:n pienet, 800-kuutioiset GS:t sanovat hyvästit, ja tilalle tulevat uudet mallit F 750 GS ja F 850 GS. Moottori on täysin uusi 852-kuutiosenttinen rivikakkonen, jossa on 270/450 asteen sytytysväli, ja kaksi tasapainotusakselia. Vanha 360 asteen twini on tallella enää GS:n Adventure-versiossa, joka sekin uudistunee myöhemmin. Uudemmissa GS-versioissa on uusittu niin runko kuin alustakin, ja uusia ajo-ohjelmia, säädettävä jousitus ja elektronisia apujärjestelmiä on tarjolla etenkin lisävarusteina.


Poluilta baanoille

Husqvarna on ottanut tehokkaaseen käyttöön emoyhtiöllä, KTM:ltä, vähemmälle huomiolle jääneen 693-kuutioisen yksipyttyisen moottorin. Tästä osoituksena voimanlähde on päätynyt pitkäjoustoisten mallien lisäksi myös puhtaasti katukäyttöön tarkoitettuun Vitpilen 701 -malliin. Huomiota herättävällä mutta minimalistisella muotoilulla toteutetun pyörän hinta alkaa reilusta 13 000 eurosta. Tarjolla ovat myös pienemmän 401-sarjan uutuudet Vitpil ja Svartpil.


Ja sitten niitä oli kaksi

Moottoripyörän ei kuulukaan olla täydellinen, joten KTM Duken alkuperäinen yksisylinterinen moottori muuttui sitä makeemmaksi mitä rajumpi pyörästä tuli. Mutta kaikki aikuistuvat joskus, ja nyt Dukessakin on kaksi sylinteriä, ja 100 kuutiota lisä tilavuutta. Uuden 790 Duken suorituskyky (teho 77 kW) on aivan uudella tasolla, ja atleettinen muotoilukin on melko menevää. Ajoelektroniikka ja informaatioteknologia ovat tietenkin ottaneet samanlaisen loikan eteenpäin.


Varovasti retro

Kawasakin ensimmäinen varsinainen retropyörä Z 900 RS Cafe ottaa tyylilajiin vasta varovasti kontaktia. Pyöreälinjainen yläkate, pisaranmallinen tankki ja mukavan näköinen nahkasatula ajavat asiansa, mutta muuten kyseessä on aika tavallisen oloinen peruspyörä. Ajoasento näyttää mukavalta, ja 948-kuutioisen rivinelosen 81 kilowatin teho riittänee myös ripeään etenemiseen. Cafe-version lisäksi tarjolla on täysin katteeton versio Z 900 RS.


Ahdettu matkapyörä

Kawasaki toi pari vuotta sitten myyntiin mekaanisella ahtimella varustetun 998-kuutioisen sporttipyörän, jonka teho on parhaimmillaan 158 kilowattia. Nyt sama konsepti on muokattu matkapyörän muotoon. Uudessa Ninja H2 SX:ssä on saman moottorin edelleen kehitetty, taloudellisempi versio. Paljon korkeamman puristussuhteen ansiosta bensiiniä kuluu normiajossa selvästi vähemmän, mutta tehoa on edelleen 147 kilowattia. Uutta ovat myös kaarreajovalot ja matkapyörävarustelu.


Rivikolmos-kolmoset

Yamaha venyttää MT-09-malliin tehtyä kolmisylinteristen pyörien perusrakennettaan uusiin suuntiin kolmella evoluutiomallilla. Uusi SP-versio on alustan ja ulkonäön puolesta päivitetty katuversio, ja Tracer 900GT:llä voi suunnata vaikka Alpeille. Persoonallisin on kuitenkin kuvan retromalli XSR 900 Abarth. Ohjaustangon asennosta päätellen pyörä ei välttämättä ole mukavimmasta päästä, mutta se herättää hyvät café racer -vibat siinä missä brittiläiset Thruxtonitkin.


Täyskäännös 360 astetta

Mopoautojen painoluokkaan kuuluvien matkapyörien kingi on tietenkin Honda GL1800 Goldwing. Tälle kaudelle se uudistuu täydellisesti, vaikka sitä on vaikea huomata. Bokserikuutonen on uusi, mutta se on rakennettu lähes entisiin mittoihin ja laiskanpulskeaan suorituskykyyn (nyt 1 833 cm3 ja 92 kW), ja alustarakenteetkin on vaihdettu pyörän mittojen mukaiseksi. Etuhaarukka on nyt lähes BMW:n Duoleverin kaltainen ratkaisu päällekkäisin kolmiotukivarsin. Hinta? Noin viisikymppiä.


Baijerista Amerikan tyyliin

Noin 1,65-litraisilla rivikuutosilla varustettujen moottoripyörien luokka on vain BMW:n K-sarjan mittainen, mutta valmistaja levittää sarjansa jo neljään versioon. Kaksi uusinta ovat matalaperäinen K 1600 B ja matkustajan mukavuudesta paremmin huolehtiva kuvan K 1600 Grand America. Pyörän päällä istutaan tavallista K-sarjalaista matalammalla, ja jalat voi nostaa tapeilta myös eteen lepoasentoon. Pyörän vähiten viehättävä piirre lienee sen 364 kilon omamassa.


Yamaha panostaa kolmipyöriin

Loppusyksyllä järjestetyssä Milanon EICMA-moottoripyöränäyttelyssä puhutuimpien erikoisuuksien joukkoon ylsi ehdottomasti Yamahan lähes tuotantovalmis kolmipyörän prototyyppi Niken.

Se on MT-09:n lähtökohdista tehty ajoneuvo, jossa on tavallaan kaksi vierekkäistä yksipuoleista etuhaarukkaa. Kallistusvaraa riittää huimasti, ja tiekontaktia on edessä tuplamäärä, joten turvallisuus lienee laitteen järkiperuste numero yksi.

Niken ei ole vielä myynnissä, mutta lupaus tuotannosta on jo annettu. Yksi mielenkiintoinen pointti on, että vaikka Piaggio MP3 tyyppihyväksyttiin alunperin nimenomaan moottoripyöräksi, tarjoaa nykyinen EU-lainsäädäntö tällaisille tapauksille ajoneuvoluokkaa L5e-A, jonka kuvaus on suomeksi moottorikäyttöinen kolmipyörä. Niitä saa ajaa joissakin EU-maissa henkilöauton ajokortilla – ei kuitenkaan Suomessa.

Kolmipyörät tuntuvat kiinnostavan Yamahaa muutenkin, sillä se osti viime vuoden lopulla norjalaiselta kolmipyöräfirmalta, Brudeli Techiltä, kolmipyörätekniikkaan liittyvät patentit. Brudeli 654L:ssä ja 625L:ssä tosin käytetään aivan erilaista etujousituksen rakennetta kuin Nikenissä.