Tuomarien tehtävä ei ollut tänä vuonna helppo, sillä jokaisen piti valita ensimmäisessä äänestyksessä kuusi omasta mielestään tämän vuoden tärkeintä uutuutta. Ehdokkaat kattoivat kaikki autoluokat pienestä Kia Picantosta urheiluautoihin Lexus LC500:aan ja Porsche Panameraan saakka.

Vuoden aikana esitellystä laadukkaasta uutuusannista piti löytää parhaan vastineen rahalle antavat, kauneimmat, laadukkaimmat ja mukavimmat vaihtoehdot.

Jokainen tuomari katsoo asiaa omasta näkökulmastaan, johon vaikuttavat muun muassa oma ikä ja perheen koko. Nuoremmat tuomarit arvostavat ajettavuutta ja suorituskykyä, kun perheen kanssa liikkuvat haluavat enemmän tilaa, turvallisuutta ja mukavuutta. Yhdessä kymmenet tuomariston jäsenet kattavat mainiosti suomalaisten autonostajien valintakriteerit.

Ensimmäisen kierroksen tasaväkisessä äänestyksessä vain kaksi ehdokasta jäi ilman ainuttakaan ääntä. Mukana ei ollut tänä vuonna sähköautoja, mutta hybridejä löytyi ja sellainen on valittavissa monen ehdokkaan mallisarjassa. Perinteiset polttomoottorit olivat kuitenkin loppusuoralla vahvoilla ja jako henkilöautojen ja katumaasturien välillä päättyi tasapeliin.

Toiselle kierrokselle jatkavat Kia Stinger, Opel Insignia, Seat Ibiza, Škoda Kodiaq, Volkswagen T-Roc ja Volvo XC60. Heti alkavassa toisen kierroksen äänestyksellä tuomariston jäsenillä on käytettävissään 15 ääntä, jotka pitää jakaa ehdokkaiden kesken. Yksi pitää nostaa voittajaksi, mutta kaikille ei tarvitse antaa ääniä.

Auto- ja liikennetoimittajien neljännen kerran valitsema vuoden tärkein uutuusmalli, Vuoden Auto Suomessa 2018 julkistetaan 13. joulukuuta Helsingin Messukeskuksessa järjestettävässä Auto- ja Liikennegaalassa.